søndag 4. desember 2011

LUTEFISK


Man må ikke glemme å kose seg! I går kveld var vi 9 til bords i et delvis julepyntet og rent hjem, og lutefisk sto på menyen.


Tilbehøret til lutefisken varierer, alt etter smak og behag og tradisjoner. Vi hadde bacon, det går også greit med ribbefett, men det er ikke vi vant til.


Erterstuing er vanlig, jeg var vant til gul erterstuing, mens han foretrekker grønn. Han vant!
Annet tilbehør kan være sennepssaus, revet brunost, sirup, ertepure og mandelpoteter, selvsagt. Kun det beste er godt nok!


Levende lys må det være nå i mørketida. Her er det tante Maries gamle sandkakeformer som kommer til sin rett. Hun bakte deilige sandkaker til jul, men siden hun ikke er mer, duger sandkakeformene hennes som telysholdere her. 
Kan hende de duger som marvposteiformer her sånn etter hvert.


Vanligvis lager jeg en dekorasjon til jul. I går plukket jeg en adventsbukett fra hverandre, kjøpte litt grønt og fant frem "stæsj" fra et tidligere år. Nå har vi en fin pyntesak på bordet, og men den varer neppe til jul. Gjestene fikk i hvert fall noe pent å se på, og jeg fikk boltre meg kreativt (det e kje så greit førr mæ nu når symaskinen er satt vekk, skjønt vekk, den står i peisestua - jeg kan jo sy der......).


Roser fikk jeg også, o hvilken glede...
Her kan du se hva lutefisk er:



4 kommentarer:

  1. Nydelig, både mat og pynt! Her er pinnekjøttet på kok.....

    SvarSlett
  2. Det så sinnsykt godt ut !
    Nu er min fisk bestilt fra en som kan den kunsten ! Gåper æ får plass for alle kiloene i frysen , skal jo ha plass for Julebrød og enda fleire sorta brød som vi MÅ ha :-))
    Ønska dåkker ei velsingna adventstid <3

    SvarSlett
  3. Et av mine favorittmåltid, herlig godt!
    Tenker dere koste dere;) Såå flott dekorasjon!
    Nyt søndagen, klem fra meg;)

    SvarSlett
  4. Hei, hei, takk for hyggelig og artig kommentar fra deg -ja det var nesten som jeg hørte deg le der nedi Vesterålen:))
    Så flott blogg du har! Så ser jeg at du har det samme bildet av Gunn Vottestad som jeg har -Varm natt. Mitt har fått hedersplassen over sofaen og jeg blir så glad av å se på det store, hærlige, røde bildet!
    Lutefisk, nam,nam, det hadde vi på fredagskvelden -med samme tilbehør som dere til -NYDELIG!!
    Snart er ennå ei helg over og ei ny og spennende uke står for tur -måtte du få ei finfin uke i adventstida:D

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!