lørdag 15. august 2009
La Quenta i vår favør...
lørdag 8. august 2009
UNO CERVEZA, POR FAVOR
onsdag 29. juli 2009
JORDEN RULLER UTEN STANS
Du lot oss dagens krefter kjenne, gi nå oss nattens fred o Gud!
Takk at din kirke aldri sover! Mens jorden ruller uten stans,
ditt folk i vekselsang deg lover for nattens ro og dagens glans.
Se, over land og hav og øyer en dag går fram i ubrutt ring,
og folkene på rad seg bøyer i takk for alltid nye ting.
Den sol som vinker oss til hvile, nå vigsler andres arbeidsdag,
og slik den stund for stund skal smile til nye land og folkeslag.
Vær lovet, Gud! Ditt herrevelde skal dekke hver en plett på jord,
og vidt og fritt det skal få gjelde at du, og bare du, er stor!
I dag har vi fulgt min kjære pappa til graven. Det ble en fin stund i kirken, der Johnny Bakken sang "Kärlekens tid" av Benny Andersson og "Deg å få skode er sæla å nå". Den siste salmen er basert på en irsk folketone og oversatt fra en irsk tekst fra 700-tallet. Det siste kapittel er skrevet, mange fine ord er sagt, og et nytt kapittel begynner. Jeg skrev i et tidligere innlegg at jeg kanskje måtte avlyse turen til Spania. Pappa ville nok at jeg skulle reise, og i morgen tidlig setter jeg meg i bilen og kjører til Evenes. Jeg har ikke klart å glede meg til denne turen, men jeg tenker at det er det samme om jeg sørger her - eller i Malaga.
tirsdag 28. juli 2009
FORBI
lørdag 25. juli 2009
SORGEN OG GLEDEN DE VANDRER TIL HOPE
Medgang så ofte på motgang vil rope, solskinn og skyer de følges og ad.
Jorderiks gull er prektig muld.
Himlen er ene av salighet full.
Alle ting har en foranderlig lykke, alle kan finne en sorg i sin barm.
Ofte er bryst under dyrebart smykke tynget av sorger og hemmelig harm.
Alle har sitt, stort eller litt,
himlen alene for sorgen er kvitt.
Velde og visdom og timelig ære, styrke og ungdom i blomstrende vår
høyt over andre sit hode kan bære, faller dog sammen i alderdoms år.
Alle ting må engang forgå,
himmelens salighet, den skal bestå.
Deiligste roser på tornebusk gløder, skjønneste blomster har tærende gift.
Titt under rosenkinn hjertene bløder over at skjebnen så selsomt er skift.
Ulykkers vann bruser mot strand,
himlen alene er salighets land.
Vel da, så vil jeg ei gjøre meg møye om ikke verden går etter min akt.
Ingen bekymring skal kunne meg bøye, intet skal gjøre mitt hjerte forsagt.
Sorgen skal dø, gledenes frø
blomstre på himlens lykksalige ø.
armod bli kledd i det rikeste klede, styrke skal komme i svakhetens sted,
sorgen forgå, gleden bestå -
himlen kan ene alt dette formå.
La da min lodd og min lykke kun falle slik som min Gud og min Herre det vil!
La kun misunnelse øse sin galle, la også verden få drive sitt spill!
Tidsvevens bom, løper dog tom,
himlen skal vende det alt sammen om.
Denne vakre salmen er skrevet av Thomas Kingo så tidlig som i 1681. Kronprinsesse Mette Marit valgte den som tittel på sin plate, og det er en av de vakreste salmene som finnes. Melodien er en svensk folketone. Jeg har fått veldig mange blomsterhilsener i forbindelse med pappas bortgang. Tusen takk til alle dere som tenker på meg disse tunge dagene, både kjente og ukjente. Jeg hadde et vennepar fra Bodø på besøk den dagen pappa døde, Guri og Jon. Jeg setter uendelig stor pris på at dere var her - og ble her - selv om det måtte være rart for dere. Jeg takker også barndomsvenninne Torgun og onkel Leif - som var der da jeg trengte dere mest - og som opplevde de siste timene og minuttene sammen med meg.

torsdag 23. juli 2009
PAPPA ER BORTE
Etter deg
drikker den tørste månen kjølvannet
når ingenting pløyer forbi for full maskin.
Etter deg
går trappene tungt oppover
selv når de går ned.
Etter deg
er stjernehimmelen et venstrehåndsarbeid,
smilet et spørsmål om å ta seg sammen
og diktet et påskudd.
mandag 20. juli 2009
REGINEDAGAN 2009
Etiketter:
LAPPETEKNIKK,
REGINEDAGAN
torsdag 16. juli 2009
FRA STOL TIL STOL
Mens noen mennesker vandrer fra hytte til hytte i sommerferien, vandrer jeg fra stol til stol. Jeg så meg rundt for litt siden, og oppdaget at jeg hadde EN aktivitet i hver stol i stua og en i to-seteren. Slik har jeg vandret i tre døgn nå - fra stol til stol. I den ene elektriske stol strikker jeg, vel og merke når den er ledig (!). I den andre elektriske stol bretter jeg klær, i den røde ørelappstolen leser jeg en fantastisk roman "Meg eier ingen" av den svenske forfatteren Åsa Linderborg. Det er en selvbiografisk roman som handler om oppveksten hennes alene sammen med en alkoholisert far. I toseteren sitter jeg med Apple MacBook Pro foran meg, må jo sjekke både mailer og Facebook og blogg sånn innimellom alt det andre jeg gjør. Ved spisebordet står symaskinen fremme. Jeg har sydd et teppe i rødt og hvitt i dag, og det ligger midt på golvet i "system", om noen få sømmer er det ferdig. Jeg har også skåret opp stoffer til AnnaKas toalettveske. Og jeg har tenkt å sy ikke mindre enn åtte stykker i en smell. Vesken på bildet er sydd av Randi Sand som bor i Bodø. Hankene er allerede ferdige. Jeg har jo fått meg vrengepinne - aner ikke hva den heter - så jeg kaller den det. "Easy Loop Turner" står det på posen, made in Japan. Et par stoler til er i bruk. Over en stol henger det to duker som skal vatteres, over en annen toppen til en løper. For sikkerhets skyld har jeg funnet frem ingredienser til en sjokoladekake og 96 skillingsboller og to kasser jordbær har funnet veien til fryseren. Mellom alt dette vandrer jeg fra stol til stol.
Etiketter:
Ferie,
LAPPETEKNIKK,
SOMMER
onsdag 15. juli 2009
GLEDER MEG, JEG...
Snart skal jeg hit - et lite stykke øst for Malaga - til Benajarafe. Jeg skal bade i Middelhavet og bo i en flott enebolig og jeg greier ikke helt å glede meg, for jeg vet ikke om jeg kommer meg avgårde denne gangen.
Men dersom jeg drar, så skal jeg bo i dette flotte huset, og her har jeg vært før - i april i fjor - og det er et deilig sted. Tenk så heldig jeg er som kjenner noen som eier denne perlen. Og jeg skal spise frokost på denne flotte terassen sammen med gode venner og etterpå danse ned til stranden eller til Nerja eller til Granada eller hvor som helst egentlig. Bare jeg kan dra......?
tirsdag 14. juli 2009
NATTERO OG KNAPPEGLEDE
God morgen, folkens! Hvilken dag det er? Jeg våknet i natt og oppdaget at jeg hadde et "maleri" utenfor soveromsvinduet. Vågen lå blikkstille, trærne rørte ikke på et eneste blad og fuglene kvitret på en samstemt melodi. Jeg ble stående der, og så tenkte jeg at dette må jeg feste til kameraet. Synd at bildet ikke blir ledsaget av lyd. Det var så fint... Det er deilige dager i nord nå. Den ene dagen etter den andre våkner vi opp til strålende sol og mer enn tjue grader. I dag ligger det et tåketeppe langs foten av Lofotveggen. Måtte den holde seg der og ikke komme veltende innover land her.
Jeg fikk noen knapper her om dagen. En dame som bor i Stathelle er på ferie her hver sommer, og for to år siden så hun at jeg hadde sydd et teppe med min mormors knapper (mormor var sydame). Hun ville så gjerne gi meg sine knapper. I fjor glemte hun dem, men i år hadde hun dem med nordover. Jeg måtte slå dem utover et brett og studere dem nøye. Du verden.. hun må ha hatt mange vakre bluser, Rakel.
søndag 12. juli 2009
TIRILTUNGE-TID
TIRILTUNGE-TID
Det ange ungt og kryddersøtt langs alle vandringsveia
der juli danse sine døgn med lette sommarsteg.
Og alt som gror av kløverblom og ryllik og soleia
e enig om at hausten ikkje angår dem - og meg.
-Førr her e du og her e vi,
og sommar'n e uendelig,
med julisol på stein og sti
og tiriltunge-tid.
Det stig et samstemt summekor fra tusen blomsterkrone,
en solmett nektarsymfoni der vi kan nynne med.
Og skjønt den mangle skrevne ord og har så sær en tone,
så veit eg ka den handle om: om sommar'n og om det
- at du e her, og du e mi,
og sommar'n e uendelig,
med julisol og svermeri,
og tiriltunge-tid.
Så spar oss førr de kloke ord om alt vi har i vente,
når året kante sine døgn med blomsterbroderi.
Å vandre langs en solvarm sti med armen om ei jente
e forsmak på ei saligheit som aldri spør om tid.
Førr du e her, og du e mi,
og løkka syns uendelig,
når livet blir et frieri
i tiriltunge-tid.
Tekst: Helge Stangnes, tonsatt av Jan Arvid Johansen
Abonner på:
Innlegg (Atom)

