mandag 28. juli 2008

FLYTTESJAU I KLEIVAN


Jeg har flyttet. Jeg vasker rundt på det gamle stedet og pakker ut på det nye stedet. Det blir fint, og jeg kommer kanskje til å trives etter hvert. Det er rart å bo i mitt barndomshjem. Det er liksom ikke jeg som skal bo der - egentlig - jeg har jo flyttet ut. Nå har jeg imidlertid flyttet inn igjen med mine ting og setter mitt preg på stedet iblandet det jeg arver etter mine foreldre. Shabby chic heter det visst, når man blander gammelt og nytt.

fredag 18. juli 2008

VINVESKER



Jeg har strikket ganske mange vinvesker i ferien. Noen har allerede fått dekor med nålefilting, andre ligger i bunken uferdige produkter. Her er noen av veskene. De er til salgs på Museum Nord, avd. Bø.


"Den gamle By-bro er lykkens portal.

Sammen vi vandrer i stjernenes sal.

Nidelven stille og vakker du er,

her hvor jeg går og drømmer."

LOM I GUDBRANDSDALEN






Jeg har vært på bilferie gjennom hele Norge med mange stopp hos slekt og venner og på steder jeg hadde lyst til å besøke. Lom er et slikt sted. Der ble Knut Hamsun født, og der ivaretar man kulturarven på en helt spesiell måte. Vi fant en vakker stavkirke og vi spiste deilig middag på Fossheim (restauranten som Arne Brimi har drevet tidligere). En tidligere kollega er fra Lom. Hun ga meg oppskrift på Avletter. Det er verdens beste "flate krumkaker" som skal ligge i stabel på stettfat. Mmmmm....

fredag 13. juni 2008

MUSEUM NORD AVD. BØ


Førstkommende søndag kl. 11 åpner Museum Nord, avdeling Bø, sine sommerutstillinger. På åpningsdagen skal jeg demonstrere nålefilting. Jeg har 12 vinposer som trenger dekor, så nå får jeg en fin anledning til å få det gjort.

GAMMELDAGSE GRYTEKLUTER

Jeg har funnet oppskriften til disse gammeldagse gryteklutene hos Lena Andersen, et av medlemmene i Bærum lappelag. Oppskriften er opprinnelig funnet på Asker Museum. Jeg spekulerte lenge hvordan de skulle strikkes, og jeg fant det til slutt ut. De strikkes på samme måte som Bosnia-tøfler.

tirsdag 3. juni 2008

VESKEOPPHENG

Denne flotte greina av einer fant jeg i peisestua. Nå har den blitt oppheng for alle mine vesker.
Posted by Picasa

fredag 9. mai 2008

Nettsted for Eventyrkommunen

I forbindelse med igangsettingen av Eventyrkommuneprosjektet er sidene oppdatert. Her finner du informasjon om prosjektet og om årets Reginedaga. Du kan også lese fortellinger fra hele landsdelen. Se www.ringelihorn.no

torsdag 8. mai 2008

MAGNOLIA

MAGNOLIA JAZZBAND er blant mine favoritter når det gjelder musikk. Jeg hadde gleden av å synge med dem på en kirkekonsertturne høsten 2005 med Korforeningen Varden, Myre sangkor, Melbu blandakor og et kor fra Lofoten. Jeg har også vært på et par konserter i Oslo, på puben Herr Nilssen og i Konserthuset. I Spania fant jeg et Magnolia tre. Slik ser blomsten ut.
Posted by Picasa

I år er det 100 år siden denne boken ble utgitt. Forfatteren er bøfjerdingen Regine Normann. Jeg hadde den med meg til Spania og leste den der. Det var en høyst aktuell bok, også hundre år etter. I juli blir boken gitt ut på nytt av Regine-stiftelsen i forbindelse med Regine-dagan. Noen kommer til å få den i julegave. Løp og kjøp!
Posted by Picasa

BENAJARAFE


Jeg har nettopp vært i Spania og bodde sammen med 4 venninner i denne flotte eneboligen i Benajarafe, som ligger like ved Malaga.
Posted by Picasa

tirsdag 22. april 2008

ENDA MER KROKUS


Det spirer for fullt i sørveggen.





torsdag 10. april 2008

BRUK SANSENE DINE

" Det er vårdag i skogen, det spretter og gror, og sangen du hører er fuglenes kor.
Det er dompap og sisik og meiser og stær, og det traller og synger i busker og trær."

Våren er endelig i anmarsj, og sannelig titter ikke en spinkel krokus frem. Bruk sansene dine, øynene dine, så ser du at gresset gror, at snøen forsvinner, at blomstene titter frem. Du kjenner luktene, hører lydene av småfuglene, makkfloga og du kjenner at sola varmer deg i fjeset. Våren er den beste tida i året. Vi kvikner til og kjenner til og med arbeidslyst__
Posted by Picasa

mandag 24. mars 2008

ET ORD TIL DEG PÅ ANDRE PÅSKEDAG


I Håvamål står det mange kloke leveregler:


"Har du en venn du tror på, besøk ham ofte;

for det gror kratt og høyt gress på den vei

som ikke vandres."


Dette er dagen for besøk, nå drar jeg...


søndag 23. mars 2008

KÄRLEKENS TID


Denne sangen av Benny Andersson sang jeg i min mors begravelse 14.11.07. Den ble også spilt som innledningssalme av kollega Olga Anita i kirken. Den er å finne på http://www.youtube.com/


Kärlekens tid

Rör vid mig nu
fyll mitt liv ända til brädden
jag som var ett barn då
söker min song

Vem tog min sorg
vem berövade mig gåvan
den gav mig min styrka
jag var ett barn

Kärlekens tid
har bevarat min längtan
jag som var ett barn då
söker min sång

rör vid mig nu
fyll mitt liv ända til brädden
du gav mig min hunger
jag är ett barn.


ØNSKETANKER


May our troubles be less

and your blessings be

more

and nothing

but happiness

come through the door.
May the road
rise up to meet you
the wind be always at
your back.
May the sun shine
warm upon your face
the rain fall soft
upon your fields
and until we meet again
may God hold you in the
palm of his hand.
May soft be the grass
you walk on.
May fair be the skies
above you.
May true be the joys
that surround you.
May dear be the hearts
that love you.

lørdag 22. mars 2008

Av Henry Dons


Det heter at kvinner skal stå bak,

men det er ikke riktig av kvinner å stå bak,

for det betyr å øve innflytelse uten å ta ansvar.

KLOKE ORD


Å være til er mere enn

å være søt og grei og en trofast venn.

Å være jente

er mere enn å vente.


IRSK AVSKJEDSHILSEN:


Må veien løpe deg i møte

og vindet støtte deg i ryggen.

Må solen varme ansiktet ditt

og regnet svale leppene dine.

Må Gud holde sin hånd over deg

til vi møtes igjen.


LØVETANNENS BØNN

Løvetannens bønn
Blås på meg barn!
Fang mine stigende stjernerog kikk på min gule sol
- som brenner i gressetsgrønne himmel -
med alle de undrende øyne
La de små barn komme til meg
for de vet ikke hva ugress er"
(Harald Sverdrup)

fredag 21. mars 2008


Jeg hekler grytekluter. Det syvende paret er ferdig. Mønsteret har jeg funnet på http://www.garnstudio.no/

Langfredag



Velkommen til min nye blogg. Dette har jeg ikke prøvd før. Været på langfredag fristet ikke til tur på fjellet, så da ble det utforskning på pc istedet. Sånn ser det ut der jeg er nå