tirsdag 11. november 2008

STRIKKEKAFE


Jippi! I dag klokken 18 er det strikkekafe med kaffe, vafler, skravling og strikketøy!

SJOKOLADE


I dag har noen tømt kvisten, og jeg måtte gå gjennom alt som var der. Jeg kommer til å bruke fotoapparatet flittig før jeg kaster noe som helst. Har noen av våre barn sett ei gammel, rosa underbukse med flosset innside? Det kan jo bli et artig bilde med denne buksa str. 6 år sammenlignet med en av typen string str. 44. Jeg fant mye interessant, deriblant en håndskrevet sangbok fra tiden 1940 - 1945. Det var mye "snørr og tårer" i den boka og her er en riktig søt sang om sjokolade:

"Alle mine ønsker, kjære deg, strødde jeg som gaver på din veg,
men hvis sjokolade du vil ha, da kan jeg bare svare:

Kjære skatt, du unge du glade, hva skal du vel med sjokolade?
Tusen fold søtere er du, min egen elskede enn den.
Dine kyss er som marsipanen, yndig hyllet i cellofanen,
den vil jeg ha til dessert - du - hvis du har noen igjen.
Du er krem de la creme sjokolade i hver søt liten stund,
som en jordbærkonfekt søt og rund, slik er din yndige mund.
Kjære skatt, du unge du glade, hva skal du vel med sjokolade?
Tusen fold søtere er du, min egen elskede - enn den.

lørdag 8. november 2008

BALLBAND DISHCLOTH


Jeg har inngen kopptuer lenger, men jeg har garn. Da jeg fant denne oppskriften på nettet, gikk jeg igang, og nå har jeg strikket noen stykker. Fant ut at det kunne bli smågaver til folk som har alt. Jeg la opp 45 masker og strikket 12 rader "mursteiner" oppover. Mønsteret er slik at man strikker 4 masker rett, så tar man løs av en maske i kontrastfargen, strikker 5 masker rett og tar neste løs av osv. Man drar med seg den masken i kontrastfargen uten å strikke den, og da strikker man altså bare med en farge om gangen (i tilfelle du spør, BirtH). Det er først en omgang rett med brunt, så en omgang rett med hvitt, så rett tilbake med hvitt, så en omgang vrangt med hvitt og så en omgang rett med hvitt. Deretter 2 omganger glattstrikk med kontrastfargen. Neste omgang begynner med 1 maske hvitt, så en brune løs av, deretter 5 masker hvitt osv.....

DAGEN I DAG







Dagen i dag var en nydelig dag. Den var min.... Først kastet jeg siste rest av gammel og sotete garderobe, var et par timer på jobb, og så besøkte jeg min gamle far på sykehjemmet. Han har Alzheimer og er i ferd med å miste språket, men overskriftene i avisen leser han fortsatt. I morgen er det ett år siden hans kone og min mor gikk bort og det er tid for ettertanke. Jeg velger å se på morgendagen som en dag med nye muligheter. I ettermiddag vandret jeg litt rundt med kamera og fanget enda en gang en vakker solnedgang.

TING JEG HAR LAGET EN GANG






Når man opplever en brann, er det mye man mister, men heldigvis noe man berger, enten fordi det befinner seg et annet sted, eller fordi man har flaks. Her er noe av det jeg har laget for riktig lenge siden eller nettopp.

SYNG MED OSS



SYNG MED OSS på KAFFEKROKEN ble en stor suksess. Et førtitalls sangere møtte opp, deriblant basser og tenorer fra Korforeningen VARDEN. Damene på kjøkkenet sto for kaffe- og kakeservering, og de solgte årer. Organisten vår var kapellmester og Marion og jeg var forsangere. Vi hadde med oss gamle klassikere og en del nyere sanger fra "Kor Arti'" (Norsk Kulturskoleråd). Marions mor leste dikt med god innlevelse. Vi fikk gode tilbakemeldinger i Bladet Vesterålen og merket oss at journalisten sang med. Suksessen vil bli gjentatt!

mandag 3. november 2008

ALLEHELGENSDAG

I dag var jeg invitert til kirken for å minnes de av våre kjære som har gått bort. I november i fjor døde min mor helt plutselig. Navnene ble lest opp, og vi tente lys. Det ble en fin kveldsstund.

lørdag 1. november 2008

SOLNEDGANG

Det er i alle fall vakkert når solen går ned. I slutten av november starter mørketiden, og solen blir borte til 13. januar. Det gjelder å nyte de få solstrålene vi har igjen. Vi må vel regne med noen flere høststormer.
Jeg har lyst til å dele med dere et dikt av Arvid Hanssen:

I dag kjem det kanskje
så mjuk en vijnn.
Åppne du døra di?
Slæpp du han ijnn?

I dag kjem det kanskje
så mjuk ei hainn.
Lar du ho stryke dæ?
No mens ho kainn.

DEN SISTE DAGEN I OKTOBER






Den siste dagen i oktober er lagt bak oss, og vi sier og skriver november. "Jeg vil male dagen blå.." synger vi i den danske sangen "Regnvejrsdag i november". Sangen er full av håp. Vi har hatt et par frostnetter, men naturen byr likevel på mange vakre farger. Jeg var tidlig ute med kamera i morges, og tok bilde av Lofotveggen med melis på toppene. Rognetrærne har enda mye bær, men ingen blad, tusenfryd blomstrer på plenen, Fucsia står like fin ved trappen, og jeg - jeg strikker, pytt - pytt med bandasje.


torsdag 30. oktober 2008

SYNG MED OSS

Onsdag 5. november kl. 1900 arrangerer Marion, Olga Anita og jeg "SYNG MED OSS" på Kaffekroken. Alle som liker å synge eller liker å høre sang og musikk, er velkomne. Vi har med oss "Kor Arti' sanger" og et hefte med gamle og nye klassikere.

onsdag 29. oktober 2008

MUSIKK



"musikk kan binde sammen
det som er atskilt
løfte det som faller
og synge det som er stumt..
sammen er vi det store koret, det svære
orkesteret"
Lars Saabye Christensen

tirsdag 28. oktober 2008

MED LIVET I 4 ICA-NETT


Plutselig har man livet sitt i 4 plastnett fra Ica. Jeg har nye klær fra øverst til nederst, fra innerst til ytterst, med en viss bismak. Jeg handlet for mange penger på en eneste dag. Det ligger ikke til min natur å bruke så mye penger. Men denne gangen ble jeg nødt. I går hadde jeg besøk av en hyggelig mann fra ISS som sa at jeg måtte regne med at store deler av garderoben kunne være ødelagt. Den fine kjolen jeg kjøpte i Åsgårdsstrand i sommer, den lekre, grønne sommerkjolen, kjøpt på salg i Trondheim, den lange, sorte, selveste sangkorkjolen, Nordlandsbunaden i blått som dessverre har krympet i skapet, alle Masai-buksene med strikk i livet (det er bare fordeler med strikk) og de "hundrede" topper i alle regnbuens farger. Hvis alt må kastes, kommer jeg til å hyle kjempehøyt!! Hva i all verden skal jeg dekorere dette innlegget med?


mandag 27. oktober 2008

BRANN


Jeg har det ikke gøy om dagen. Vi har opplevd vårt verste mareritt noensinne. Huset brant sist søndag. Utvendig kan man knapt se det, med unntak av noen knuste ruter. Inne er det svart, sotete, ekkelt, sterk røyklukt og mange gamle minner som heretter kun er bevart i hjertet. Jeg finner nesten ikke ord som kan beskrive følelsen av å bli husløs på denne triste måten. Lørdag hadde jeg sydd en løper 12 grytekluter med kyr på og hadde forberedt AnnaKa's nye adventskalender. Da det begynte å brenne, fikk jeg med meg håndvesken i den ene hånden og min flotte Janome symaskin i den andre. Alt jeg har strikket i det siste er nok ødelagt, dessverre.

søndag 12. oktober 2008

LUER I ALPACA ULL


Endelig fant jeg en lue jeg hadde lyst til å strikke. Jeg holder nå på med den femte. Esken med Alpaca-garn er funnet frem, og nå spekulerer jeg på hvordan jeg skal pynte dem.

FINGERBØLL


Jeg samler på fingerbøll fra hele verden. Jeg har verken vært i Dallas, i Egypt eller i Buenos Aires, men jeg har venner eller familie som har vært der. Det er en artig ting å samle på. Selvsagt ønsker jeg meg flere...

SILDEEVENTYRET ER I GANG IGJEN


Nå er sildeeventyret i gang igjen. En søkklastet sildesnurper kom inn til kai her forleden.

onsdag 8. oktober 2008

søndag 5. oktober 2008

SØNDAG MORGEN

Søndag morgen er den beste tiden jeg vet. Jeg våkner grytidlig av klokkeradioen, hører Sangtimen fra Bergen som begynner kl. 0800, og leser Magasinet eller VG Helg. På riktig late søndager løser jeg kryssord eller leser bok. Te i Rosekoppen og Avtaleboken har jeg på nattbordet, og så kooooser jeg meg leeeenge.... Denne søndagsmorgenen ble programmet avsluttet med Kärlekens tid med Duvemålakören.


FESTLIG



I festlige lag treffer man festlige folk med festlig hodepynt. Runde rare Rulle Rusk raspet rips på Ibsens busk..

torsdag 2. oktober 2008

PIANO


Kjære julenissen!

Jeg ønsker meg piano!

PRIVAT HUSKEREGEL



Du skal ikke klistre fine øyeblikk


opp på veggene i tankene


og forgylle dem med lengselen din.


Du skal kjøre spettet


hardt innunder arrete hverdager


og vippe dem opp.


En etter en.


Det er derfor


livet har deg på mannskapslista.


Kolbein Falkeid

onsdag 1. oktober 2008

HAVMANNEN TRENINGSSENTER


HAVMANNEN TRENINGSSENTER har åpnet sine dører. Vi skal til kamp mot flesket, få ned blodsukkeret, få opp pulsen og bli spreke. Vi kan velge mellom spinning, step, høy puls, seniortrim og apparater. Tøft, Monika!



NORD


NORD

Se oftere mot nord.

Gå mot vinden, du får rødere kinn.

Finn den ulendte stien. Hold den.

Den er kortere.

Nord er best.

Vinterens flammehimmel, sommer-

nattens solmirakel.

Gå mot vinden. Klyv berg.

Se mot nord.

Oftere.

Det er langt dette landet.

Det meste er nord.
Rolf Jacobsen


søndag 28. september 2008

MOBILVESKER



I ferien strikket jeg mobilvesker. Det ble riktig mange og det var lettvint å ta fram når jeg måtte vente på ferga, i bensinkø og ellers. Jeg går jo som kjent knapt noen steder uten strikketøy. Apropos ferger: Da jeg som ni-åring for første gang reiste til Oslo med bil, måtte vi reise med 11 ferger for å komme til fastlands-Norge. Nå er det bare en igjen: Lødingen - Bogenes. Mellom Bø og Fauske er det i stedet 19 tunneler.

ENDELIG PÅ NETT IGJEN!






Nå er jeg klar for nye innlegg på bloggen. Det var riktig plagsomt å være uten nettilgang, men etter forhandlinger med Vesterålskraft, fikk jeg strukket kabel gjennom luften, og dermed ble jeg koblet til verden utenfor. Jeg har vært opptatt med bærplukking i hele høst, og alt er på plass i fryseren. Det er enormt mye tyttebær i marka, og i hagen har jeg plukket bringebær, solbær og rips. Gele har det blitt og syltetøy har det blitt. Mmmmmm

RECIPE FOR FRIENDSHIP


Jeg har fått et fint dikt fra en venninne i Calgary, Canada. Det vil jeg gjerne dele:


Blend conversation,

laughter, and fun together.

Add trust and acceptance

and mix well.

Stirring gently,

soften with teardrops

and sweeten

with understanding.

Sprinkle generously

with favorite memories,

decorate with hugs

and smiles, and enjoy!

lørdag 27. september 2008

UVÆR I NORD


Denne helgen har høststormen tatt skikkelig tak. Det har regnet og regnet. Inne er det godt og varmt, og nå står 8 rykende ferske brød på kjøkkenbenken.