mandag 18. januar 2010

UT Å VEKKE SOLA

"UT Å VEKKE SOLA" synger Henning Kvitnes, og det er akkurat det vi gjør i disse dager her i Nord-Norge. Det øverste bildet har jeg lånt hos min tremenning, Jack Roger Lihaug. Han er en fabelaktig fotograf og legger ut dagens bilde fra EVENTYRKOMMUNEN hver eneste dag. Den 13. januar var sola tilbake, og da så det ut som på det øverste bildet.
Men det hender at undertegnede er ute med kamera en tidlig morgen, dessverre altfor tidlig for å kunne se sola, men lyset er det ikke noe å si på.
Lofotveggen er litt langt unna, men vakkert er det uansett.
I Føre er det heller ikke verst på ettermiddagstid. Når jeg kjører hjem fra jobb, er det som å kjøre i et maleri.
Jeg passerer Gimstad Gård og får Gaukværøya på min høyre side.
Dette bildet er tatt i fjæra nedenfor huset mitt. Jeg er nedenfor Fjellhammer Trevarefabrikk, som min slekt på morsiden var eiere av.
Jammen kaster jeg skygge i den uværsslitte veggen.
Det er tid for å henge skreien som skal bli til deilig boknafisk. Sola er i ferd med å gå ned.

Sola henger over Gimsøystraumen. Gimsøy er i Lofoten. Det er litt ruskete på havet i dag.

Takket være en og annen "sprekk" i Lofotveggen, fikk vi se et lite glimt av sola enda en gang før den gikk ned og farget himmelen i all verdens farger.

14 kommentarer:

  1. Nydelige bilder!!!
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  2. Så fine bilder!Sjø,fjell og sol, motiv man aldri blir lei av!

    SvarSlett
  3. Sikke noen vakre billeder. Jeg må en tur nordpå en gang og se dette flotte lyset. Har vært på Lofoten i August, og det var også vidunderlig :o)

    SvarSlett
  4. Så vakker natur! Flotte bilder du viser oss;-)

    SvarSlett
  5. Er det rart vi elsker sola?
    Bokstavelig talt soltilbedere, som våre stakkars forfedre kledt i skinn...

    SvarSlett
  6. Flotte bilder! Det er eit vakkert land vi bur i :)

    SvarSlett
  7. Så nydelige bilder! Er jo så godt og etterlengta når den endelig dukker opp, den store ildkula på himmelen. Jammen er det vakkert, dette landet.

    SvarSlett
  8. Det går den rette vej - flotte billeder.

    SvarSlett
  9. Takk for alle gode kommentarer! Et vakkert nordlys over stjernehimmelen i kveld!

    SvarSlett
  10. Kanskje du "fyker forbi" en dag, skrev du. Du må endelig stoppe, vi tar imot besøk!

    SvarSlett
  11. Hei!! Så fantastiske bilder!! Du bor i Norges vakreste natur!!! Jeg er faktisk litt misunnelig. Eller mer, du er heldig!! Ja jeg kjenner Anne Marit godt faktisk. Vi har sydd mye sammen i de siste årene. Har gått på mange kurs(en fast gruppe) og nå syr vi sammen 1-2 ganger i året. Jeg skal hilse henne!! Hun er flink!! og veldig hyggelig. Du har jo laget så utrolig mye fint i det siste også!! Jeg blir så imponert når noen klarer å lage så mange av hver!! Lykke til med stormen!! Du får klore deg fast!! masse hilsner fra AnneKari

    SvarSlett
  12. Fine bider av fantastisk natur.Klem til deg.

    SvarSlett
  13. Så masse fine bilder!
    Ja jeg har vært noen ganger i Vesterålen, og Ebba traff jeg der for mange år siden. Er du familie med Steinar, mannen til Ingrid? De har vært her hos oss flere ganger.
    Denne uka har vi hatt besøk av en ung familie som har røtter i Myre. Ja verden er ikke stor, du har helt rett!
    Ha en fin vår der oppe i nord!

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!