tirsdag 26. januar 2010

ASK

Jack Roger Lihaug, lihaug.com, har fanget kontrastene i det nordnorske været. I går var det blikk stille, oppholdsvær og et lite glimt av sol. Jeg kjørte tur/retur Stokmarknes i natt for å hente noen naboer som har tilbrakt den siste måneden i Spania. De kom med hurtigruta fra Bergen, og på nord er den i Vesterålen om natten. Det var ikke et eneste vindpust, det var bare veier (avbæra), men i hver eneste nyhetssending var det ekstremvarsel for Nordland og Troms. Jeg trodde ærlig talt ikke så mye på det, men nå hersker det ingen tvil lenger. Stormen ASK er rett utenfor stuedørene her. Den skal nå et maksimum mellom klokken 18 og 22 i kveld, da er det meldt at vinden skal blåse opp til full storm.

ASK er den første mannen i Norrøn mytologi. Sammen med Embla er han skapt av tre milde og mektige æser fra to trestokker som hadde drevet i land og lå i strandkanten. De var av ask og alm. Æsene var Odin, Vilje og Ve. Odin blåste livets pust inn i trestokkene slik at de fikk evnen til å puste og leve. Vilje ga dem forstand og bevegelse, mens Ve var den som ga dem form, tale, syn og hørsel. Stokkene gikk fra å være drivved til å være mann og kvinne. Alle menneskene som bor I Midgard stammer fra disse to. I Eddadiktet Voluspå står det at Hænir og Lodur var de som skapte Ask og Embla sammen med Odin.

Jeg har imidlertid vært sterkt medvirkende til å skape denne karen som har store problemer med å holde seg på beina. Han er født i Bergen og er vant til vann og oppvokst i Bodø og dermed også vant til vind. Arbeidsdagen min ble avsluttet to timer tidligere enn vanlig på tirsdager, og godt var det å komme hjem, men jammen fikk vi ikke lyst til å ta en tur i fjæra med hvert vårt kamera, eldstemann og jeg. Det var dessverre for mørkt til at bildekvaliteten ble bra, derfor måtte jeg igjen låne et par av bildene.

7 kommentarer:

  1. Jaha, så du sitt midt oppi det, altså!
    Og det kom brått på, ja!
    Ja, jeg kjenner jo det der, men gubben trur ikke nåkka på det, han trur ikke det blir nåkka storm!
    No e det ei slags gryte her i dalsia, men vi har hatt rosser før som løfta og vridde et sånn nymotens kjøpedrivhus til det ugjenkjennelige.
    Nei, de gamle er eldst, de har vært ute i ei vindrossa før...
    Klor dæ fast!

    SvarSlett
  2. Sitt i Tromsø og klorer meg fast mens Ask "herjer tulling" rundt husveggene.
    Men jeg må innrømme at jeg er det min mor kaller Styggeværskråke, elsker nemlig uvær. Om ei lita stund på jeg ut å lufte hunden, er egentlig spent på om hun klarer å "presse" ut noen dråper i dette været...

    SvarSlett
  3. Det høres voldsomt ud - håber du har det godt og varmt indenfor. Manden min påstår ganske vist at der ikke findes dårligt vejr!!
    Det føles bare lidt sådan engang imellem. ;-)

    SvarSlett
  4. Huttemegtu!! Jeg er glad jeg ikke er der nord nå. Men jeg holder meg orientert ved direkte kontakt med slektninger som sitter midt oppi det.
    Håper dere får sove i natt.
    Klem

    SvarSlett
  5. Ååå, som jeg misunner dere! Jeg er født og oppvokst på ei øy nord på Helgeland, og det beste jeg visste var å gå ute når det stormet. Særlig fra sørvest:-) Herlig friskt og spennende, og ei nydelig havlukt også. Har prøvd å forklare folk her sør om den fasinasjonene, men de forstår det ikke... Håper alt gikk bra med ting og tang utendørs?
    Ha ei flott uke videre, med eller uten vind!
    Klem!

    SvarSlett
  6. Hei,er innom på en lynvisitt.
    Du har en koselig blogg,og mange fine bilder.
    Artig å lese at dine aner kommer fra Bjugn,for det gjør jeg også;o)
    Ha en fortsatt fin uke:-)

    mvh Wenche

    SvarSlett
  7. Han Ask stelte pent med oss på Sandset :-)

    Du har noen nydelige lys/vær-bilder her inne!

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!