fredag 29. januar 2010

KJÆM DU I KVELD?

"KJÆM DU I KVELD SÅ STÅR NYKKJYLN I DØRA, NYKKJYLN I DØRA, KJÆM DU I KVELD"... Og i kveld var Gudrun så mett at hun måtte bråke med symaskinen så hun ikke besvimte i den røde stolen eller på sofaen eller i senga. Det var nemlig dagen for det store herremåltidet hos onkel Leif (86 år) med alle rettigheter og ingen plikter. Stormen ASK har gitt seg og det var ikke landligge lenger, men dags for fiskebåtene å komme seg på havet. Skreien står i stimer rett utafor stuedøra, så da er det ett å gjøre - å komme seg ned på etter eller annet fiskebruk og få tak i en torsk (skrei), ei rogn og litt lever. Mandelpoteter har vi selvsagt også. Jeg foretrekker å spise uten kniv og gaffel, ikke for at jeg mangler manerer, men fordi måltidet smaker best mellom to KORNI flatbrød. Akkurat nå er det så travelt og hektisk på jobb at jeg kunne tenkt meg heller å være flatbrødteller hos KORNI i Tønsberg. Sånn er det bare. Og denne kvelden har jeg avreagert ved å sy en haug med nøkkelsnorer.

KORNI flatbrød, MELANGE margarin, mandelpoteter, torsk, rogn (lever tar jeg helst i flytende form, men det kan bli for MYE Møllers tran).


10 kommentarer:

  1. Å no bli æ sulten, midt på natta. Har vært mett i hele dag etter all fisken æ har spist. Han Ask gikk hus forbi her i uka som var, det ble ikke mer vind enn vanlig. Men nå er visst broren til Ask kommet, austavinn trua med å velt pipa vårres.

    SvarSlett
  2. ÅÅÅÅÅÅ mølja.........
    Nu blei æ misunnelig:(
    Ha ei trivelig helg!

    SvarSlett
  3. Hei Gudrun!Flotte band,du gjorde en god innsats.Sundt og godt måltid,har ikke smakt skrei.Men er det ikke bedre med mors flatbrød og godt smør?Men smaken er som baken,forskjellig.Du får roan ned i kveld og senke skuldrene.Ha en fin helg!:))

    SvarSlett
  4. herlighet korr løsst æ fikk på fesk te meddag...takk for tipset...:) flott nøkkelsnoerer du har laget...

    SvarSlett
  5. Endelig fikk du dæ fesk! :-D Jeg er enig i at det må være Korni flatbrød til fisken, i hvert fall når man legger fisken mellom brødene (to under og ett oppå).

    Ser at du produserer og produserer. Dyktig dame! Jeg kunne tenke meg å lære litt om masseproduksjon. Merkelapper f.eks. Men trur du jeg kommer meg på besøk .... Dagene er fulle. Har bestemt meg for å trene tre ganger i uka (i stedet for en eller to). Må jo ta vare på helsa for jeg har bare ei og bare dette livet. Da blir det bare fire ukedager igjen. Så skal jeg være sammen med barnebarna; da er vi nede i tre eller to dager. Jeg må legge inn en hviledag eller to ..... Vel vel, - jeg har det bra som det er :-)

    SvarSlett
  6. For en søring så det der utrolig godt ut. Ferskvare er mangelvare her. Men jeg har et annet favorittflatbrød. Ut over det skulle vi nok blitt enige om menyen ;)

    Så produktiv du har vært. Sånne nøkkelsnorer/bånd er jo så praktiske.

    God helg.

    SvarSlett
  7. Åååå, himmel kor lyst e fikk på ferskfisk og rogn. Lever lika e ikkje, men rogn derimot...nam nam.. I fjor kjøpt e ei rogn på butikken her i Sarpsborg t over 100 kr. kiloet...hihi, tenk på det:-) Men den smakte godt!
    Ha ei god helg!

    SvarSlett
  8. Som du erter meg Gudrun,med verdens beste middag.

    SvarSlett
  9. Je kjæm itte i kvæll, men om du tæk deg en tur på bloggen min så ha je noe at deg der:)
    Ønskje deg fortsatt ei god hælj der oppi nord...

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!