onsdag 29. juli 2009

JORDEN RULLER UTEN STANS

Den dag du gav oss er til ende og mørket faller på ditt bud.
Du lot oss dagens krefter kjenne, gi nå oss nattens fred o Gud!

Takk at din kirke aldri sover! Mens jorden ruller uten stans,
ditt folk i vekselsang deg lover for nattens ro og dagens glans.

Se, over land og hav og øyer en dag går fram i ubrutt ring,
og folkene på rad seg bøyer i takk for alltid nye ting.

Den sol som vinker oss til hvile, nå vigsler andres arbeidsdag,
og slik den stund for stund skal smile til nye land og folkeslag.

Vær lovet, Gud! Ditt herrevelde skal dekke hver en plett på jord,
og vidt og fritt det skal få gjelde at du, og bare du, er stor!


I dag har vi fulgt min kjære pappa til graven. Det ble en fin stund i kirken, der Johnny Bakken sang "Kärlekens tid" av Benny Andersson og "Deg å få skode er sæla å nå". Den siste salmen er basert på en irsk folketone og oversatt fra en irsk tekst fra 700-tallet. Det siste kapittel er skrevet, mange fine ord er sagt, og et nytt kapittel begynner. Jeg skrev i et tidligere innlegg at jeg kanskje måtte avlyse turen til Spania. Pappa ville nok at jeg skulle reise, og i morgen tidlig setter jeg meg i bilen og kjører til Evenes. Jeg har ikke klart å glede meg til denne turen, men jeg tenker at det er det samme om jeg sørger her - eller i Malaga.

7 kommentarer:

  1. Du har så rett - verden ruller videre og livet går sin gang. Jeg syns du gjør riktig i å reise. Du tar jo med deg selv og dine tanker hvor du enn er i verden. Og noen ganger hjelper litt avstand til å få satt ting i riktig perspektiv. Hygg deg så godt du kan. Vær snill mot deg selv.

    SvarSlett
  2. Ønsker deg en god ferie, det ville faren din også ønsket deg. Det kan dessuten være greit å komme litt hjemmefra, ikke sant.

    SvarSlett
  3. Sorg og savn kan du ikke reise fra, det ønsker du ikke heller, men det kan være godt å bearbeide noe av det du føler på i et annet miljø enn hjemme.

    Du skal uansett være litt raus med deg selv nå;)

    SvarSlett
  4. Kondolerer. Jeg tror mange ganger at det å reise bort i en slik tid er bedre, en har tid til å minnes, sørge og få lov til å bare være. Kos deg på ferie - å husk at minnene vil du alltid ha med deg hvor enn du i verden er.

    SvarSlett
  5. Verda går vidare og vi med den. Er det ikkje rart, vi ser at folk vert gamle og dør, men foreldre trur vi skal vere der for alltid... Eg trur du gjer heilt rett i å reise bort. Bedre å vere i Spania å tenke på din far enn å vere heime å tenke på Spania... Hygg deg så godt du kan.

    SvarSlett
  6. Han skjønner nok det, at du drar...
    Du trenger litt avkobling og fred til deg sjøl, håper du finner roen, kjære Steinkjerringa!

    SvarSlett
  7. Selvfølgelig kan du dra på tur, minnene, følelsene, tankene har du jo med deg og du kjenner jo selv hva som er riktig for deg. Det er ingen fasit for hvordan vi kan bearbeide sorg og savn, heldigvis.
    Ta vare på deg selv. Ønsker deg en riktig fin tur!

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!