mandag 20. juli 2009

REGINEDAGAN 2009


For noen timer siden ble Reginedagan 2009 åpnet av ordfører Sture Pedersen. Erik Bugge holdt tale for dagen og Svein Spjelkavik leste prolog med en hyllest til kvinnene som alltid står bak. Innlegget innledes derfor med kultursjefen i Bø kommune, Kine Johnsen, som nå er lykkelig og glad for at vi endelig er i gang. Hun er særdeles dyktig, den unge dama, og får i grunnen til det meste. Under årets Reginedaga er Arthur Arntsen det store trekkplasteret. Han ankommer bygda i slutten av uka og skal underholde på Festkvelden førstkommende lørdag. Reginedagan tjuvstartet egentlig i går kveld med Retro i Bøhallen. Retro er en musikkfestival der gamle band kommer sammen og spiller til underholdning og dans. Fra min egen ungdomstid husker jeg nok aller best Daffy. De har ikke spilt sammen siden tidlig på syttitallet, og det skulle man ikke tro da de sto på scenen. Nå vet jeg at de har brukt noen helger på å øve, men likevel - dette var BRA!!!
Været viste seg fra sin aller beste side da festivalen åpnet i ettermiddag. Mange mennesker hadde funnet veien til Parkvoll og vi ble underholdt av Bø drilltropp, Bø barneleikarring og de unge musikerne Kristian Svensson på piano og Tina Hanssen med gitar og sang. Tina har fått Drømmestipendet, så heldig er hun. Reginedagan har i år fokus på barn og unge, og det er flott at musikkskolen får frem slike flotte talenter.
Jeg nevnte ovenfor at det alltid står en kvinne bak. Kulturløftkomiteen består stort sett av kvinner, og her står tre av dem, Julie Sæther som er sjef på museet, Kine Johnsen som er kultursjef i kommunen og Astrid Ramberg, som er festivalsjef og leder av komiteen. Vi har 4 menn med oss, resten er DAMER!! Reginedagene markeres til minne om forfatteren Regine Normann som kalles "nordlandets forfatterinne". Hun var født her i Bø, og det skulle bare mangle at vi ikke skulle markere det da. Vi har en forretning som er kalt opp etter henne, og nå serveres det matretter på restauranter med Regines navn. Ei lita jente ble født på MIN 50-årsdag. Hun fikk navnet Regine.

"Vi er to små fine damer, som er over hundre år". Disse to flotte jåledamene tok imot oss på Lygarkvelden på Haugsnes tidligere i kveld. Randi og Turid er også medlemmer av Kulturløftkomiteen og i kveld solgte de billetter. Turid har arvet min mors gamle hånveske. Den er nok fra femtitallet en gang...


Men vi måtte jo ha et lite vorspiel før vi dro på Retro i går kveld. Så nå ser dere hvordan det ser ut i min nye stue etter at jeg fikk møbler og kunst på veggene. Over en stol henger det et spillernytt lappeteppe som er under produksjon. I morgen skal jeg kjøpe stoff til kanter og så skal det quiltes og så skal jeg vise det frem. Det passer perfekt til den røde stolen og blir nok deilig å ha over seg når jeg skal lukke øynene etter en lang dag på ungdomsskolen. Utenfor vinduene er der høye stillaser. Det stemmer (!), snekkerne ble ikke ferdige til ferien!
Jeg serverte canapeer med hvitvin til. Det er jo en finere måte å servere brødskiver på, for fint skal det være når det er Reginedager i Bø.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!