torsdag 23. juli 2009

PAPPA ER BORTE

Det er en trist dag her i Bø i Vesterålen. Min kjære pappa døde stille og fredelig i går kveld. Den 10. august kunne han ha blitt 90 år, men det ble han ikke, dessverre. Jeg er enebarn, men har måttet dele ham med mange. Han var en "politimester Bastian" her ute i havet i 40 år. Det siste ordet han sa var NÅ, da jeg fortalte at han skulle bli 90 år snart. Han hadde Alzheimer, og det var rart å følge en språkutvikling i revers. Jeg erfarte at språket gikk tilbake på samme måte som det kommer, fra tekst til enkle setninger til enkelte ord, til kun ett ord. Jeg satt hos ham de siste timene og ble plutselig en erfaring rikere. Bildet under tok jeg da jeg kjørte hjem fra sykehjemmet kl. 2330 i går. Jeg vil dele disse ordene av Kolbein Falkeid:

Etter deg
drikker den tørste månen kjølvannet
når ingenting pløyer forbi for full maskin.

Etter deg
går trappene tungt oppover
selv når de går ned.

Etter deg
er stjernehimmelen et venstrehåndsarbeid,
smilet et spørsmål om å ta seg sammen
og diktet et påskudd.



9 kommentarer:

  1. Ja Alzheimer er en vond sykdom... Er nok vanskelig å oppleve hvordan den syke glemmer mer og mer. Jeg kjennte en mann som fikk denne sykdommen bare 48 år gammel. Han døde for tre år siden, og da var han 56. Veldig tøft for kone og barn.
    Kondolerer med din pappa...
    En stor klem fra meg.

    SvarSlett
  2. Trist når nokon forlater oss, Alzheimer er vond sykdom både for den som har den og ikkje minst dei i rundt. Svigermor har det og ord kommer ofte uten samanheng og meining, dette har (desverre?) ein tendens til å vekke latteren hos oss, som da ho sa eg såg så "nybløgga" ut.
    Eg hadde fikla litt med fakset på skjerfet mitt.
    Vi flirte og svigermor flirte i lag med oss og ho var like blid som før. Det var sjølvsakt ikkje det ho meinte. Så no kan eg seie på tull, at eg er "ny bløgga" og kan dessverre ikkje bidra med noko. Far min har fått sterkt demens, så dei eldste i slekta "er så der..)
    Eg tenker på deg og ditt, og vil kondolere med din pappa.
    Godt mot! helsing Oddrun

    SvarSlett
  3. Kondolerer med pappaen din. Jeg mistet min mor på samme måte for noen få år siden og det var en vond reise. Men det som er godt er at du har så fine minner og at dere fikk beholde ham så lenge. Jeg føler med deg.

    SvarSlett
  4. Kondolere. Jeg føler med deg, snart er det "min tur",tenker jeg. Moren min har demens og mistet mye av språket og far har fått kreft. Gode minner har vi og de er viktig å ta vare på:-)

    SvarSlett
  5. Jeg kjenner at jeg er trist sammen med deg og vil kondolere. Det passer aldri å miste dem man er glad i, og det blir nok ei vanskelig tid for deg. Det gode for deg er de alle minnene du har, dem må du ta godt vare på. God varm klem fra meg:)

    SvarSlett
  6. Kondolerer!
    Ord strekker ikke helt til i en slik situasjon, jeg sender deg derfor en god klem.

    SvarSlett
  7. Dette var trist ,kondolerer.Fint at du kommer deg bort en stund.Din far ønsket nok også det.Godklem til deg.

    SvarSlett
  8. Kondulerer! Trist når noken som står ein nær dør. Mi svigermor har og Alsheimer, hatt i mange år. Ho har mista språket og kjenner oss ikkje lenger. Ho er snart 90, kroppen er sterk.

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!