mandag 27. april 2009

LITEN JEG? LANGT IFRA


Jeg fikk en utfordring fra Muffinmamma om å finne bilder av meg selv som lita jente og fortelle noe av det jeg husker. Jeg husker ingenting fra det øverste bildet. Jeg er for første gang hos fotograf, og blir foreviget i den første Amerika-kjolen. Mammas tante jobbet på Stavangerfjord fra Den norske Amerikalinje. Jeg er bare noen måneder på bildet, men har visstnok lært å sitte alene. Kjolen har jeg tatt godt vare på. Jeg ble døpt i den 7. juli 1951.


Her er jeg sammen med Bjørnar, min tremenning. Bjørnar døde dessverre altfor tidlig, men han var en god venn gjennom alle år. De siste årene han levde bodde vi i nærheten av hverandre på Østlandet.

På det neste bildet står jeg foran huset som jeg nå har overtatt og venter på å få flytte inn i. Huset til venstre på bildet er revet, og på tomten vokser det nå de deiligste bingebær.

På bildet til høyre har jeg samlet alle dukkene mine. Petra er størst, og den kom også fra Amerika. Anne sitter helt til høyre, og foran sitter negerdukka. Dukken til venstre ble "spist opp" av min venninne Torgun. Det gikk hull på den, og innholdet smakte visst godt.

Pappa skulle på sangøvelse, og jeg ble sendt til den nye fotografen, som noen år senere ble min kjære tante Marie. Jeg hadde fått enda ny amerikakjole. Den var lyseblå og under hadde jeg stiva-underskjørt.

På det neste bildet står mamma og jeg utenfor Eidsvollsbygningen. Mine foreldre var kjempeflinke til å ta meg med til slike viktige steder. Vi var innom Kvikne kirke, og min far fortalte at Bjørnstjerne Bjørnsons far hadde vært prest der, og at den berømte dikteren var født der. Slike ting glemmer man aldri. Jeg var 12 år og tynn som en spiker. Det har dessverre ikke vedvart. På den tiden var det ikke vanlig å reise på ferie. Vi reiste imidlertid sørover både i 1960 og i 1963. Bildet er tatt sommeren 1963. Jeg husker at jeg ble syk da vi hadde kommet til Melhus på vei sørover. Jeg fikk etter hvert vannkopper. Vi stoppet på Røros, vi var i Bergstaden kirke og mine foreldre spiste fin lunsj på Bergstaden hotell. Jeg var kvalm og uvel og hadde kastet opp. Likevel fikk jeg med meg at lunsjen var dyr, og jeg husker at jeg forlangte penger av min far siden jeg ikke hadde spist!! Økonomisk allerede på den tiden, med andre ord! Den gangen måtte vi reise med 11 ferger for å komme på fastlandet. Nå er det bare en ferge igjen. De andre er byttet ut med tunneler og broer.

På bildet til høyre er jeg 17 år og grønnruss. Jeg er jo så gammel at jeg har gått realskole. Den var to-årig og rimelig krevende. I nabokommunene var realskolen tre-årig. Vi hadde ikke så mye mer enn skole å drive med her ute i havgapet. Jeg var kun med i skolemusikken. Idrett lå ikke for meg. Musikk, derimot....


Her er May og jeg med hver vår gitar. Vi er på ferie i Pollåsen, vi sang og spilte en hel uke, og vi plukket blåbær. Vi var av det romantiske slaget og visesang var svært populært. Jeg hadde nettopp fått 12-strengers Eko gitar. Det står i albumet at vi sang "Jeg lagde meg så silde". May spilte i sologitar i Crazy Connections og laget en del sanger selv. På den tiden hadde jeg flyttet på hybel og vekk fra frisør-moren min. Endelig fikk jeg spart til langt hår uten at hun truet meg med saksen!
Dette er mitt svar på utfordringen. Jeg var mine foreldres eneste barn, men jeg ble likevel ikke fotografert så mye alene. Fotoapparatet kom stort sett frem når vi hadde besøk av besteforeldre og annen slekt. Derfor er det ofte mange personer på de bildene jeg har. Jeg gir utfordringen videre til Januarsola, Lappetussa, Birth og Ruth.

7 kommentarer:

  1. Så koselige bilder. Jeg er sikker på at søsteren min hadde akkurat sånn Amerikadukke som deg. Jeg fikk en jeg også, men det var senere og min var myk, gråt og fikk røde kinner når hun var ute i solen. Amerikadukkene var jo drømmen det.

    Bildet av dere i sofaen med gitarene var bare så herlig. Hadde dere vinflaske med stearinlys og voks nedover sidene, dere også?

    Tusen takk for titten.

    SvarSlett
  2. Så gøy det var å se på de gamle bildene.Det vekker mange minner fra min egen barndom.
    Siden du lurte på hvor jeg kommerfra osv.Kan jeg fortelle det med det samme.Født i Sortland kommune.Flyttet til Sulitjelma som 2åring.Til Harstad som 5åring og begynte å følge min forsvarsmann rundt i landet da jeg var 20.Nå har vi bodd i Kristiansand siden i 1979 og blir nok her.Men resten av familien bor i Nordland og Troms.Så mange ferier tilbringes der.

    SvarSlett
  3. Babybildet er akkurat deg! Øynene og munnen er som nå. :) Det måtte være stort å få kjoler fra Amerika. Jeg hadde også en onkel og ei tante der borte, men husker ikke at jeg fikk noen gaver. Derimot fikk jeg spennende gaver hver gang min svoger kom heim fra utenriksfart.

    Var det virkelig 2-årig realskole i din kommune? Det var 3-årig i min.

    SvarSlett
  4. Hos oss var det også 2-årig statsrealskole, i Målselv. Første gang på egne ben. Skjønner veldig godt din lille trass med å ville ha langt hår! Man ville være selvstendig! Du sjøl var ei nydelig jente!

    SvarSlett
  5. Så atrig å lese om din barndom. Jeg har kost meg med å lese disse innleggene fra "gamledager". Vi hadde nok litt ulik oppvekst siden jeg er vel 10 år yngre og fra Indre Østlandet, men det er koselige likheter også.

    Ha ei fin uke.

    SvarSlett
  6. Peculiar artiсle, exaсtly what I nееded.



    my weblog - User Detail
    My page: Ladonna

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!