fredag 2. mars 2012

HØY KOSEFAKTOR


Høy kosefaktor har det vært her i heimen i hele vinterferien, på tross av at undertegnede tilbrakte den delvis liggende, delvis sittende under et lappeteppe i en stol med den tidligere omtalte "sprekksjuka". 
Jeg hoster og har enda vondt i halsen, men allmenntilstanden er heldigvis bedre, og i dag har jeg sågar vært på kafe med den faste kaffeavtalen, Ellinor, som har fri fra banken på fredager. 
Mens jeg har sittet og ligget her, har jeg strikket flere par votter og garnlageret har krympet litt. 


Vottene med fugler fant jeg bilde av på nettet, og jeg er "ekspert" på å tolke bilder, de røde og hvite vottene heter "Anne-vott", og mønsteret finnes i et hefte fra Rauma. Begge parene er strikket av rester, så her var spenningen stor om det ble nok garn. Vel - jeg slapp opp for det røde i fuglevottene, så tomlene ble grå!


Hver morgen har vi blitt enige om hva kosefaktoren denne dagen skulle være. Her ble det sjokolade med krem. Jeg sa "SJOKOLADE", ikke kakao! Ekte saker må det være når man skal kose seg!


I morges hadde det snødd litt her hos oss, og fire par votter strikket i Finull fra Rauma, var klare for en omgang på 30 grader i vaskemaskinen med grønnsåpe og det hele. Tovingen ble perfekt, og her er resultatet:


Jeg la opp 36 masker på pinner nr. 6 og strikket 2 omg. med 1 r og 1 vr. Deretter strikket jeg 12 omganger rett.
Så strikket jeg to masker sammen i begynnelsen av hver pinne så det ble 32 masker igjen på pinnene.
Deretter strikket jeg 18 omganger (tror det holder med 14) og strikket inn en tommeltråd over seks masker. 
Etter tommelen strikket jeg 30 omganger før jeg begynte med å felle av på vanlig måte. 
Det gikk med to nøster Finull til hvert par. 
Jeg hadde to forskjellige rødfarger, to forskjellige brunfarger og to forskjellige gråfarger, men det ble bare en fin effekt.
Tommelen strikkes over 14 masker (ta opp en ekstra i hver side) og 14-15 omganger burde være nok. 

10 kommentarer:

  1. Flotte vottar, både dei med mønster og dei som er tova! Å tolke bilete er noko eg også prøver meg på frå tid til anna, når det er noko som ser spanande ut. Kjekt å sjå kor du kan kose deg:) Og det bør ein absolutt gjere når ein ikkje er heilt i slag:) Håper du blir fort frisk igjen. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, det går bra nå. God helg til deg også!

      Slett
  2. Flotte ting du har strikket..... Synd at formen ikke er bra og ønsker deg god bedring og god helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, er på bedringens vei! God helg til deg også!

      Slett
  3. Ja, kakao er ikke det sammme som sjokolade. Det har vi erfart mange ganger opp gjennom årene...Helt fra jentene var små fikk vi klar beskjed om at kakaoen skulle lages av sjokoldae, ikke kakao...Mon tro hvor de har lært det?
    Vottene var kjempefine og jeg er så glad for at du har lagt ut mønstret:)
    Godt å høre at sprekksjuka har begynt å forlate kroppen din. Mon tro hvem som den utvalgte overtaker....

    God helg:)

    SvarSlett
  4. Så masse fint du har strikket!
    Ønsker deg god bedring og god helg! : )

    SvarSlett
  5. Flinke Gudrun! Hilsen Anne

    SvarSlett
  6. Hei!! Så masse fine votter!! Varm sjokolade er farlig godt!! Ha en fin søndag!! AnneK:-)

    SvarSlett
  7. Litt av ein produksjon! Masse fine vottar du har laga. Har liggjande ein god del restegarn finull av gamal årgang. Har lurt på kva eg kunne bruka den til - no veit eg det; vottar! Lurer på ein ting - har du strikka dei i dobbelt garn?

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!