onsdag 2. februar 2011

VÆRSÅGOD OG ET TORSK OG POTET, LEVER OG SENMAG OG ROGN


Det e høytid i huset, førrventning og stas:
Familien sett benka tel møljekalas.
Pelktrukken torsk som nylaga ost.
Andakt rundt bordet førr en kongelig kost.


Det dampa og ryk fra velfylte fat.
Forsyn dokker nu av en fyrstelig mat.
Lever og rogn, flatbrød, potet.
Klar med bestikket, nu bynn vi å et.


Værsågod et torsk og potet,
lever og sennmag og rogn.
Klenningen dryp, måltidet heitt.
Det smattes og slafses i fesksø og feitt.


6 kommentarer:

  1. Torsk, lever og rogn er godt, men hva er sennmag?
    Det har jeg aldri hørt før.
    Kos dere med maten!
    Klem : )

    SvarSlett
  2. Veit kje ka senmag e, men det står i sangen hannes Jack Berntsen... Klem tebake, Gry.

    SvarSlett
  3. Æ vassflyt både i auan og munn'. *sukk*

    SvarSlett
  4. Nu blei æ skrubbsulten!!!!!

    Tror sennmag er det vi kaller for syllmage, nemlig svømmeblæra som ligger langs ryggen på fisken. Nyyyyydelig mat!

    Randi

    SvarSlett
  5. Å du Gudrun, dettan blei litt mye for en utflytta Nord Norsk beboar!!! De flotte bildan av fersk fesk, lever og rogn gjør at man lengta heim tel fiskeværet i nord....Eg må også sei at eg ikkje kjent tel ka senmag va, men dermed lært eg nokka nytt idag også :) Ha ei god helg!

    Klem fra Kanadagåsa

    SvarSlett
  6. Gud som du erta meg.Fikk vann i munnen.

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!