søndag 29. november 2009

JULEBAKST




Jeg er endelig i gang med julebaksten. Utfordringen er å få begynt! I fjor begynte jeg julaften og laget akkurat så mange krumkaker at det holdt som tilbehør til multekremen. I år, med nytt kjøkken og nytt kjøkkenutstyr, skal jeg gjøre det ordentlig - med sju slag! Jeg synes selv at jeg har vært dyktig på den første søndagen i advent. Ja, jeg har til og med sunget i kirken i dag, så ta ikke den, at jeg ikke holder hviledagen hellig. I morgen har Eva invitert på lutefisk. Tenk å bli invitert bort på en vanlig mandag. Noe så deilig!

KOKOSMAKRONER (ca. 50 stk.)
6 eggehviter
270 g melis
420 g kokosmasse
1 ts vaniljesukker

Stivpisk eggehvitene. Ha i melis og det andre. Sett kakene med teskje på bakepapir og stek dem ved svak varme (160 - 170 grader). De skal være lys gulbrune.

KRUMKAKER (ca. 20 stk)
2 egg
sukker
hvetemel
smør
vann (noen spiseskjeer, røren skal være ganske tynn.

Denne oppskriften har jeg funnet i boken "Kunsten å ta vare på venner" av Wenche

Vei eggene med skall. Vei opp samme mengde av de andre ingrediensene. Smelt smøret og avkjøl det noe. Visp egg og sukker til eggedosis og vend inn siktet hvetemel og avkjølt smør ved hjelp av en slikkepott. Rør inn kaldt vann. Vannet gjør at kakene blir sprø.
Legg ca. 1 ss røre i jernet og stek kakene gylne. Form kakene mens de er nystekte og varme. Oppbevar dem i en tett boks. Server dem til kaffen eller til multekrem eller riskrem.



DOBLE SJOKOLADEKAKER

200 g malte hasselnøtter
5 dl melis
4 eggehviter piskes stive
1-2 ts kakao

Kakene settes med teskje på platen. De flyter litt utover. Stekes ved 175 grader i ca. 12 min.

Fyll:
1 dl sterk kaffe og 1 ss hvetemel kokes opp
1 eggeplomme røres inn
125 g smør
1/2 dl melis
1 ts vaniljesukker
1 ts kakao

Bland alt sammen, avkjøl det litt og smør fyllet mellom to kaker som klemmes sammen. Jeg anbefaler som nevnt dobbel porsjon både av kakedeig og fyll.

3 kommentarer:

  1. Nån som har dæ, å så på ein heilt vanlig mandag!!! Ikke spor mesunneli ;)
    Håper du starter bakeriutsalg i Festspillbyen sånn at vi håpløse også kan få en mulighet til å fyll boksene!!

    SvarSlett
  2. Så utrolig godt dette ser ut, skal si du er ivrig. Det er nesten sånn at det smitter ;-)

    Ha en flott dag, klem ¤

    SvarSlett
  3. Så hyggeligt og dejligt det er med de mange julekager, jeg er ikke begyndt endnu og vil heller ikke lave mange i år, kun to slags, ha en rigtig hyggelig weekend.

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!