tirsdag 17. november 2009

READY FOR STAVANGER

Milde himmel. Jeg har det SÅ travelt. Er det noen som greier å utvide døgnet med noen timer? Jeg er kjent for å gjøre mange ting samtidig, men nå evjer jeg i grunnen med alt. Jeg retter engelsk grammatikk, jeg syr glidelås (og plages!!), jeg baker kaker (jul snart...), bretter klær, pakker julegaver, rydder og ordner. Jeg har enda ikke landet etter lørdagens store happening i Bøhallen. Selveste Vamp gjestet bygda og Øyvind Staveland kunne fortelle at Bø ble først satt på turnékartet og deretter kom de andre stedene. Når arbeidsdagen i morgen er over, pakker jeg kofferten og gjør meg klar for Stavanger - og Bærum - og Oslo. Jeg greier nesten ikke vente. Kofferten er hentet ned fra kvisten, men den skal slett ikke fylles med så veldig mye. Jeg tenkte kanskje den skulle være nokså tom slik at jeg kan fylle den med godbiter. Jeg skal i alle fall ta med en ekstra bag, har betalt for to kolli på Norwegian.
Og sånn ble huset etter at det ble restaurert. Resultatet ble veldig bra både innvendig og utvendig, takket være jernvilje og ideer fra Bolig Pluss, og jeg har fått et nytt hus! Men jeg unner ikke min verste fiende å oppleve brann. Opplevelsen sitter i, men jeg tror jeg har bearbeidet den på en god måte og har blitt mange erfaringer rikere. Det gjenstår noen malearbeider utvendig, men vi må jo ha noe å gjøre til våren. Hagen fikk hard medfart da snekkerne herjet som verst, "så her er nok å gjøre for tommeltott og slikkepott og langemann og gullebrand og Petter spillemann". Huset har fått sin opprinnelige farge og jeg er kjempefornøyd med det.
Men tilbake til Stavanger: Stavanger er en av de byene jeg føler jeg har et forhold til, men jeg har aldri bodd der. Da jeg var i Stavanger første gang, var det i forbindelse rettssak på Stavanger tinghus. Jeg jobbet som protokollfører i Gulating lagmannsrett i Bergen, og reiste med dommerne på strekningen Egersund - Måløy og langt inn i Hardanger. Etter rettssakene var det å sitte med en reiseskrivemaskin i fanget på et eller annet hotellrom og skrive dommen som skulle forkynnes neste dag. Det var en spennende jobb! I Stavanger bodde jeg alltid på dette hotellet som da hette Atlantic hotell, og jeg bodde alltid på samme rom i tiende etasje til høyre på bildet, og jeg spiste kavring med melk til frokost, middag og kvelds for å spare kostpengene til familien (det var den gang, det). Vi bodde på Fantoft studentby i Bergen og hadde det nokså knagert. Sommeren 1984 bodde vi i Stavanger hele ferien. Senere var jeg der noen ganger i forbindelse med jobb i oljeselskapet Saga Petroleum, og ble etter hvert godt kjent på Forus og i byen. Denne gangen skal jeg besøke en barndomsvenninne og Lisa, som jeg er gudmor til. Og jeg skal shoppe garn og tøy og sysaker og stempler og papir og klær og julegaver og ting og tang... Men det blir ikke kavring og melk. Garantert ikke!

5 kommentarer:

  1. Høres ut til å bli en storslagen førjuls-tur. Kos deg masse ;-)

    SvarSlett
  2. ;)) Da skal jeg som Siddis ønske deg velkommen til Stavanger. Jeg er for tiden i utlandet, men Stavanger er min fødeby, og den vil alltid være "Byen i mitt hjerte!. Håper du får fine dager hos din barndomsvenninne og Lisa.

    SvarSlett
  3. Håber du må få en rigtig god tur - jeg bliver helt fristet til at rejse en tur over selv -

    SvarSlett
  4. Huset ble kjempebra! Godt at stillasen er borte!

    Riktig god og koselig tur sørover!

    Du .... når får du tid til å ta vare på deg sjøl? Jfr noe jeg leste som legen din hadde sagt ...
    Jeg blir bekymret. klem og klem :-)

    SvarSlett
  5. Håper du hadde en fin dag i Stavanger!!
    Og at flyet oppførte seg pent i dette fæle været som er nå.
    Så godt at du begynner å se en ende på husarbeidet. Det er slitsomt med hamring og rot nært innpå seg.
    Ha en riktig god helg!

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!