onsdag 2. september 2009

UVÆR I SIKTE

Det er uvær i sikte, jeg har fyrt i den splitter nye vedovnen, har hjemmelaget krøkebærsaft (medisin iflg. min onkel) i glasset og har det egentlig ikke så verst på tross av at den første høstkulingen kommer inn fra sydvest.

Jeg har en jobb foran meg som jeg gruer for, og i kveld var været således at jeg bestemte meg for å begynne. Etter fire timer vises det ikke at jeg har begynt. I dette huset finnes det nemlig et rom som enhver musemsbestyrer eller antikvar hadde likt seg i. Der er alle bøker, dokumenter, avisutklipp, gamle blad og magasiner, bilder, brev og kopier av sådanne, frimerker og mapper med alskens innhold etter min far sirlig arkivert i et visst system. Etter hvert har også mine bøker havnet i det rommet, i nye hyller fra Bohus og organisert alfabetisk eller etter tema. Kan jeg være arvelig belastet? Jeg har i skrivende stund gått gjennom en tykk mappe og kastet det som ikke er verd å ta vare på. Kan hende jeg finner noen godbiter, jeg er stygt redd for det, ja. Det aktuelle rommet fikk nytt vindu i går. Kun ett vindu gjenstår, og da er alle vinduene skiftet. Det vinduet er i peisestua, som heretter skal være privaten, dvs. arbeidsrommet eller syrommet. Innen jul skal jeg ha fått skikk på syrommet også, og da skal det produseres!!

3 kommentarer:

  1. Ikke tvil om at sydvesten herjet i går kveld!
    Da er det godt å ha en hule med skatter i :-)

    SvarSlett
  2. Den ryddinga du nå må gjøre, tar lang tid antar jeg. Det er en sår prosess. Ta den tida du trenger ...

    Forresten, hvordan oppbevarer du alle de litrene med krøkebærsaft?

    SvarSlett
  3. Lykke til med rydding, hvis alt har sin plass blir det ikke rot, men jeg klarer ikke alltid det. Forstår at du gleder deg til syrom.
    Ha en fin søndag :0)

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!