tirsdag 9. juni 2009

STRIKKEKAFE


Når jeg ser ut gjennom soveromsvinduet ved midnatt, ser jeg dette! Midnattsolen skinner så det er nesten ikke råd å få lagt seg om kvelden. "Du skal ikkje sova bort sumarnatta, ho er for ljos til det..", står det i sangen. Hvem kan ta kveld når det er så vakkert ute. Noen høye trær skygger delvis for sola. Må vi finne frem motorsaga, tro?


I kveld har vi hatt strikkekafe for siste gang dette halvåret. Sølvi stekte vafler, og Marion kom med Kvæfjordkake. 9 stykker fant veien til Kaffekroken denne vakre kvelden. Nå venter vi bare på at turistene skal handle noe av det fine vi har produsert i løpet av vinteren. Vi har et lite brukskunstutsalg på kafeen, må vite... Jeg festet tråder i kveld; et par Bosniatøfler  ble ferdig.


Jeg la opp til et par votter i Heilo på pinne nr. 2,5. Mønsteret har jeg ikke, men jeg vet at det heter "Døren" og at det sto i Norsk Husflid for mange år siden. Kona til kunsneren Dagfinn Bakke har strikket de sorte og gule vottene. Hun er forresten min mors tremenning, så jeg kjøpte vottene av henne på galleriet i Svolvær. De er ganske slitt, så nå skal jeg prøve å strikke et par nye til meg selv. Men før jeg begynte på dem, fant jeg enda et uferdig prosjekt. Et par herrevotter manglet tomler. Utrolig hvor effektiv man er når det er strikkekafe. Man kan jo la de andre skravle for en gangs skyld. 




2 kommentarer:

  1. Skulle gjerne vært på utsalget deres en tur! Kan bare tenke meg det er produsert masse fint som selges der. Jeg føler meg fanget i bunadlandet, fikk plutselig to omsømmer i fanget som måtte gis nødhjelp. Og jeg som hadde bestemt at det var sesongslutt ... Ønsker deg ei god helg i "nystua"

    SvarSlett
  2. Takk for hilsen, Steinkjerringa! Jeg gikk inn på bloggen din for å gi deg en hilsen, og så ble jeg sittende her å lese om Reginedagene, brannen, lese dikt og om den gamle kokeboka di. Jeg ble ført tilbake til min egen ungdomstid, da jeg også samlet dikt i skrivebøker, skrev ned oppskrifter i en egen liten bok (som jeg er så heldig å ha ennå). Og så bilder fra tiden din i Bergen på begynnelsen av 70-tallet. Langt hår, gitar og visesang.
    Det minner meg om samme tid, samme sted, da jeg jobbet som helt nyutdannet lærer (22 år) på Paradis skole.
    Og så har leg søkt på Reginedagene på internett og bl.a. lest programmet for i år. Spennende! Skulle så gjerne ha vært der! Men til neste år vil jeg prøve å komme meg av gårde!
    Tusen takk for en fin runde i bloggen din!
    Lykke til med huset og Reginedagene, og ha en riktig god sommer!

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!