tirsdag 2. desember 2008

BARNDOMMENS JUL


Jeg kjøpte en bok forleden. Den heter "Barndommens jul". Vi skal lage julebok på skolen, og jeg tenkte mest på å få ideer. Da jeg begynte å bla i boken, kom jeg til å tenke på hvordan julefeiringen var hjemme hos oss. Jeg husker bare bruddstykker og kan dessverre ikke formulere en flytende historie. Da jeg var riktig lita, hadde min mor frisørsalong i huset og kunder kom og gikk. Det var travelt helt fram til julaften. Vi hadde hushjelp, Ester, en kort periode, men etter hvert fikk min mor problemer med armene, dessuten - det passet ikke for en politimanns hustru å drive eget firma den gangen - så salongen ble nedlagt etter hvert. Senere leide vi ut rommene der salongen var, det ene rommet er nå min fantastiske peisestue / syrom. Når jeg kom hjem fra skolen, ble jeg møtt av krakker i gangen der det sto kaker klar til steking. Vi hadde alltid hjortetakk, fattigmann, bordstabler, halvmåner, kokosmakroner, marvpostei og sirupsnipper uten mandel. Sirupsnipper dyppet i melk var det beste jeg visste. 7 slag skulle det alltid være. Min mor laget alltid miniutgaver av alle kakene, og jeg fikk egne kakebokser til disse kakene. Så dekket jeg på med dukkekopper, og serverte små gjester kaker med melk til. Brus fikk jeg bare St.hans aften, Vi tok hull i korka med en spiker, enten for at brusen skulle vare lenge eller for at vi ikke skulle søle den ut.

På selveste julaften var det hektisk. Vi spiste tidlig middag, som regel pinnekjøtt, for nå skulle vi besøke slekta. Før 1957 hadde vi ikke bil, så da måtte vi gå til en nabo som hadde en liten rød lastebil, som vi kunne låne. Vi kjørte ca. en mil til farmor og farfar. Av og til var det snøstorm med fokk og rokk, og vi kunne kjøre oss fast med bilen. Vel ankommet Lynghaugen, måtte vi smake på julebaksten. Så fikk jeg en fin tikroneseddel i en konvolutt, og vi kunne dra videre. Vi måtte også stoppe hos tante og onkel på Gimstad. Jeg innbiller meg at barna der i huset fikk åpne en gave mens vi var der. Til slutt endte vi opp hos mommo og far på Vinje. Der var bordet dekket til grøt, men først måtte vi åpne julegavene, for nå var tålmodigheten over for ei lita jente. Jeg ønsket meg alltid bøker til jul, for da hadde jeg noe å gjøre de dagene vi hadde fri. Grøten var ikke bare grøt. Det var risengrynsgrøt med rømmegrøt oppå! Utpå kvelden dro vi hjem til iskaldt hus. Varmen i ovnen hadde sluknet mens vi var borte, så det ble fyrt opp igjen, dynene ble hentet inn i stua, og vi kunne ta kveld.
Selv lager jeg AVLETTER til jul. Det er ikke vanlig her, men jeg fikk oppskriften av en god kollega fra Lom. De ser ut som flate krumkaker, består av fløte, vann og mel, og de smelter på tunga. Takk, Gunn Kari, for oppskriften.

2 kommentarer:

  1. Takk for at du deler din barndoms jul med oss. Det var koselig lesning!

    SvarSlett
  2. Det var artig å lese! Takk! Hva husker jeg av min barndoms jul ..... Ble inspirert til å tenke tilbake.

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!