tirsdag 17. februar 2009

Adlys Eventyrsalong



Hele varelageret til den fantastiske stoffbutikken Adly Bergan i Harstad skal bli til kostymer og rekvisita for barne- og ungdomsteater. I begynnelsen av januar ble varelageret hentet til Teaterklubb '81 på Dverberg i Andøy kommune. Ca. 3 mil med tekstiler + glidelåser, tråd, mønster, silkeblomster, bånd og annet sytilbehør skal komme til heder og verdighet gjennom teaterarbeid og kunst og håndverk i regionen vår.

Sist søndag ble det holdt stoffaksjon i Dverberg samfunnshus. Det ble solgt støtteaksjer for den ringe sum av 200 kroner pr. aksje. Vi kjørte noen mil denne dagen for å sikre oss en av godbitene, og aksje nr. 4 er nå min!! Så er jeg også kjent med at aksje nr. 1 er tiltenkt Wenche Foss. Teaterklubb '81 underholdt med skuespill og sang. Ola Bremnes hadde også funnet veien til Dverberg denne flotte søndagen. Han æret søstrene med en nyskrevet sang, og betrodde oss at sangen kanskje skulle komme med på neste plate.

Forretningen Adly Bergan i Harstad sentrum var en opplevelse for oss som er "hekta på tøy". Jeg var fast kunde i forretningen de årene jeg bodde i Harstad, senere besøkte jeg butikken flere ganger og ble alltid godt mottatt av søstrene Adly og Hanna Bergan. Søstrene hadde leilighet i forretningsgården, og siste gangen jeg var der, ble jeg invitert opp i leiligheten og på takterassen, der de hadde en nydelig hage. Ikke bare butikken, men også leiligheten var som et museum å regne. De hadde gjennom et helt liv samlet minner av mange slag som Adly Bergan delte raust av. Hun fortalte om årene som syerske ved store teatere i hovedstaden og om den gule kjolen hun hadde sydd til "Den glade enke". I 2007 døde Adly Bergan, men Hanna lever fortsatt. Godt er det å vite at stoffene og tilbehøret skal leve videre her i Vesterålen gjennom ADLYS EVENTYRSALONG som åpner sommeren 2009.




5 kommentarer:

  1. Adly Bergan var et begrep i byen, landsdelen og langt utover landet. Et eventyr uten sidestykke var det å gå inn i den butikken og den er allerede dypt savnet.
    Da er det så inderlig godt å tenke på at den fikk "leve videre" på Dverberg og at stoffene ikke havnet i containere på HRS.
    Under Festspillene i Nord-Norge har vi jo gleden av Teaterlag 81 og deres kreative krefter i ymse innslag. Det være seg gateteater med utstillingsvinduer inkl. eller store seriøse stykker skrevet av deres egene kunstnere. Åh, vi e heldig!!Derfor er det rett og riktig at hele skatten havnet nettopp på Dverberg!!

    SvarSlett
  2. Jeg har enda ikke møtt den stengte døren, og jeg ble gjennom mail fra tilbakestrømmeren Cathrine Strøm kjent med at Adly Bergan var gått bort og at butikken var nedlagt. Jeg er enig med Januarsola at vi er heldig som har fått hele stofflageret til Vesterålen. Det var en eventyrlig butikk. Hilsen til alle fra Eventyrkommunen www.ringelihorn.no.

    SvarSlett
  3. Bildene kom litt hulter til bulter når jeg så dem på en annen pc enn den jeg la dem inn på. Det var ikke meningen, og jeg vet ikke hvorfor det ble sånn.

    SvarSlett
  4. Du verden! Nytt for meg - hvilket klenodium!

    SvarSlett
  5. Så spennende å høre! Jeg kunne godt tenkt meg og vært med på den turen til Dverberg. Hva slags godbit kjøpte du?

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!