søndag 26. januar 2014

RESTEFEST

De av dere som har sett innleggene mine på Quiltesiden eller Lappemakerne på Facebook, og kanskje også har lagt inn hyggelige kommentarer, har fått med dere at jeg annonserte RESTEFEST! Nå gjør jeg det også her på bloggen, for nå kan jeg vise litt mer. Alle 48 blokkene er ferdige og renskåret. For en gangs skyld har jeg sydd uten å tenke med det for øye at jeg skulle bruke opp strimler og biter og mindre stoffstykker som bare lå der i en Greenbag fra Elkjøp. Jeg hadde litt av en sorteringsjobb, men da alt av skarpe farger var sortert etter farge i brødposer, satte jeg i gang. Ferdig kuttede kvadrater hadde jeg fra før i ulike farger (og jeg har mange igjen..). Jeg kaster nemlig ikke en eneste bit stoff. Jeg har også tømt spoler og trådsneller med bare litt tråd på. Størrelsen på disse blokkene er 9,5" x 9,5" som er størrelsen på linjalen jeg brukte da jeg skar dem rene. Kvadratene i midten hadde ulik størrelse. Stripene hadde ulik bredde.
Så hender det selvsagt at det blir en liten bit igjen av hver remse. Disse bitene havner her, på kassalappstrimler! Dette skal også bli noe fint, håper jeg, men foreløpig er det bare den røde remsen som er ferdig. Det er en utvidet regnbue, jeg vet at indigo ikke er rosa, men blålilla, men den fargen har jeg ikke nok stoffer til å lage, så da ble det rosa der.
Jeg er veldig fornøyd så langt, men jeg synes ikke det minker i restene, selv om jeg vet at noen remser ble brukt helt opp. Nesten ingen ting har havnet i søpla!
Disse stoffremsene var så fine at de havnet på en sminkepung. Den ble nøyaktig så stor som vattresten var. Jeg har nemlig rester av vatt så det holder. De har jeg samlet i en pose med glidelås som det har vært en pute i. Sminkepungen har også en bakside, og den ser slik ut:
De to toalettveskene som jeg har laget på bildet under, ser ikke ut som de er laget av rester, men de er for så vidt det. Jeg hadde to remser igjen av disse stoffene. Sauestoffet har jeg nesten ikke hatt råd til å skjære i. Jeg kjøpte det på Lille Stasjon i Lier da jeg bodde i Bærum, og nå har jeg bodd nesten 8 år her i nord, SÅ gammelt er det stoffet!
Som sagt, det er riktig festlig på syrommet for tiden, men akk, jeg blir nødt til å rydde en av de nærmeste dagene, for jeg får besøk som skal låne sengen der inne. Den er ferdig oppredd og klar til å ta imot verdens skjønneste dame, så hva gjør man ikke for folk man er glad i. Jeg gleder meg vilt til torsdag. Hun lander på Evenes klokken halv elleve om formiddagen, og jeg er klar - med mat og vin og alt! Ny og fin på håret skal jeg til og med være...
Til slutt er jeg bare nødt til å vise dere at det ikke bare er himmelen som er vakker om dagen. Havet er ikke så verst det heller. Vi har hatt fire uker uten nedbør, den tørreste januarmåneden noen sinne, sies det, og det fortsetter et stykke ut i februar..

7 kommentarer:

  1. Hei og takk for hyggelig kommentar! Så flink du var til å bake og lage mat før jul, er de ikke så rart du må ha restefest! Morsom søm!! Bra å få "ryddet" i stoffene. Jeg har også mye som egentlig er rester, men jeg har plastkasse system, så e er ikke så synlige!! Du har kanskje sett at Kathrine (og noen andre butikker) planlegger en quiltefestival i september. Masse spennede kurs. Kanskje en bra anledning for en tur til Oslo?? Festivalen skal være like ved Gardemoen. Fine sminkepunger!! Det er alltid nyttig å sy. Jeg er snart ferdig med kveldsvakt, da tror jeg at jegmå sy et par hus før jeg legger meg! :-) Anne Kari:-)

    SvarSlett
  2. Tusind tak for din kommentar! Rigtig fin blog du har, og fine ting, du laver.
    Ha' en god dag!
    Annelise

    SvarSlett
  3. Her var mykje vakkert å sjå !
    Flotte fargar og kreativ dame. Du har ikkje fritidsproblem i pensjonisttilværelsen, og set er bra !
    Nydeleg bilde av havet !
    Kos deg med besøket !
    Og takk for omtenksomme ord til meg og mine :)

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  4. Flott med reste-fest. Å, jeg burde være like flink som deg:-) fin sminkepunger. Og takk for kommenter på bloggen min, alltid hyggelig å høre fra deg! Spennende med det som kommer på Gardermoen ! Og,ja, nå snør vi ned her, flott og hvitt her.

    SvarSlett
  5. Så utrolig kreativ og flink du er!!
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  6. Kreativt! Alltid kjekt å få ryddet litt i stoffer. Skulle ønske det var mæ...men når man ikkje har tid får man heller nyte andre sine prosjekt. Kos deg med venninne besøk, alltid en fest! Klem

    SvarSlett
  7. Så mye fint du får ut av rester. God helg!

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!