lørdag 22. juni 2013

MED STIL




Jeg avsluttet jobben i ungdomsskolen med stil og hadde med meg denne kaken. På Facebook har noen spurt etter oppskriften, og om det er Pavlova, men det er det ikke. Det er egentlig en kake etter "man tager det man haver-metoden" ilagt noen små hemmeligheter, og kaken er uten mel, så den passer for dem som f.eks. har cøliaki.

Bunn: 4 egg og 150 g sukker piskes til stiv eggedosis. 70 g potetmel og 1,5 ts bakepulver siktes i. Tøm dette på et bakepapir i langpanna og bre det utover med en slikkepott. Stekes ved 180 grader i 12 -15 min. Legg en stekeplate over kaken mens den avkjøles, så den holder seg myk. Vend den på et kjøkkenhåndkle og dra papiret forsiktig av.

Fyll og topping: To pakker fløte piskes til krem. Ta litt mindre enn en tredjedel av kremen i en liten bolle. Ha i 3-4 spiseskjeer ferdig vaniljekrem og bland dette godt sammen. Rull kaken sammen og legg den på et avlangt fat eller brett. Bre resten av kremen utover kaken og lek deg med frukt og bær. Farger er hemmeligheten, og på denne kaken er det en liten boks tropisk frukt, en halv boks mandariner, kiwi, ferske jordbær, bringebær og blåbær. Annen frukt og bær funker også, f.eks. noen av de eksotiske. Så MÅ du ha et glass eplegele fra Nora. Jeg halvsmelter denne og pensler frukten. Dermed blir det ei delikat og blank og fin kake.
Godteskåla på jobb var velfylt da jeg dro, og sånt skal jeg egentlig ikke ha.


Hjemme er jeg allerede i gang. Kaffe i lappelagskoppen, siste nr. av Quiltemagasinet og et lite stitchery.. Man må begynne i det små..


- Posted using BlogPress from my iPad

6 kommentarer:

  1. Kjenner at jeg nok kunne vært i dine sko... Har så mye gøy jeg har lyst til å gjøre... jaja, 9 år til... Gleder meg forresten til å begynne på ny skole også. Kos deg i det som først er ferie. D

    SvarSlett
  2. Lykke til med den nye delen av ivet ditt!!!
    Kaka så skikkelig god ut, så jeg skjønner godt at mange har etterlyst oppskrifta:)

    SvarSlett
  3. DEN lekre kaka !!
    Kan tenkje meg det var mange som ville smake :)

    Til lukke med pensjonisttilværet !
    Det startar med ein forhåpentlegvis fin sommar ☼

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  4. Åj den kaka så god ut! Du ble nok populær når du serverte denne:) Lykke til med "langferien" nå kan du gjøre alt du har lyst til:) misunner deg litt...., men får stå på noen år til:))

    SvarSlett
  5. Det var det.. No skal du vel bli mer opptatt enn du har vært på lenge? Alle æ kjenner som pensjonerer seg, har lite fritid..
    Klem

    SvarSlett
  6. Så, nå er du altså blitt pensjonist. Merkelig ord, egentlig - og vi vet vel heller ikke sånn helt hva det innebærer å ikke gå på jobb hver dag. Det skulle vært en form for nedtrapping etter fylte 60, så at man var forberedt på denne fritiden som pensjonisttilværelsen innebærer. Nå tror jeg du er så kreativ at du vil finne MASSE å fylle dagene med, men for mange tror jeg det blir et stort tomrom. En ting er selve jobben, noe annet er samværet med kollegaene - det forsvinner også. spesielt for de som er enslige, kan det bli ensomt, rett og slett.
    Nei, nå skal jeg ikke skrive meg helt bort, - skal jo egentlig vaske hus og bake litt... Ha en fin sommer! :-)

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!