mandag 20. august 2012

SVOLVÆR I MITT HJERTE

Svolvær har en spesiell plass i hjertet. Jeg var der hver eneste sommer som barn, rett og slett fordi jeg ble sendt dit med hurtigruta på ferie til tante Else og onkel Harald. Den eneste måten å komme seg til Svolvær den gangen, var med lokalbåten eller hurtigruta. Det gikk ikke an å kjøre dit, veien kom ikke før på midten av sekstitallet inkl. ferge fra Melbu til Fiskebøl. Etter at Lofast kom, tar det oss to og en halv time, så er vi i Svolvær sentrum i Vågan kommune.

Jeg fikk ikke lov til å reise alene til Svolvær, min mormor var vanligvis reisefølge, men så ble jeg gjerne igjen, for tante Else fikk ikke barn før jeg var seks år, og da var det kjekt å låne meg.

Svolværgeita er Svolværs kjennemerke nr. 1. Mine tidligste minner fra Svolvær er kuleisen på meieriet, besøkene hos Rødsand bokhandel, jeg fikk bøker, glansbilder og legoklosser. Ingen her i Bø hadde lego, så det var godbiter å ha med hjem.
Og så fikk jeg BRUS!
Brus var ikke hverdagskost hjemme hos oss, men jeg fikk en flaske rødbrus til St. Hans, og da slo jeg en spiker gjennom korken slik at brusen varte hele kvelden.

Langs kaien var det før bilverksteder og fiskeutstyrsforretninger. Ved kai lå der fiskebåter på rad og rekke. Nå er det moderne leilighetsbygg med restauranter og souvenirbutikker i 1. etasje og flotte lystbåter ved kai.

På Anker brygge finner vi et flott turistanlegg, og Rica hotell ligger fint til uti havet vis a vis der hurtigruta legger til.

Som attenåring visste jeg ikke helt hva jeg skulle ta til med, så da søkte jeg - og fikk - jobb på likningskontoret her i byen. Jeg ble i to år, og da hadde jeg fått nok av sure klienter som skulle klage på skatten eller ha utskrevet frikort.
Noen år senere var jeg tilbake - på besøk - og merkelig nok så var ingen ting forandret der inne. De ansatte var stort sett de samme, og alt sto plassert der det hadde stått da jeg forlot.
"Dere har vel data der du er", sa en av saksbehandlerne, og det hadde vi!

Det er antakelig store penger å tjene på å ta turister med ut til øyene  eller til Trollfjorden. De går i skytteltrafikk, gummibåtene.

På Restaurant Kjøkkenet er det god mat og god service. Jeg har spist meg overdådig mett flere ganger her inne, men denne gangen var døren stengt.
Da jeg var barn, spiste vi på Kaffistova!

Svolvær kirke er nesten det første man ser når man kommer inn med hurtigruta. Jeg har vært der mange ganger, i konfirmasjon, barnedåp og begravelse. Jeg har også spilt baryton der inne - med Svolvær Musikkforening..

På hjemturen langs Lofast hadde tåka lettet såpass at vi fikk flott utsikt til Vesterålens høyeste fjell, Møysalen. Det går guidede turer dit hver sommer. Jeg skal ikke!!

Og da vi kom til Raftsundet, kom akkurat hurtigruteskipet Midnattsol seilende under broen. Det var prikken over i'en for den delen av reisefølget som aldri hadde vært i Nord-Norge før.

"Æ hadde bestandig den drømmen da æ va ei lita pie ved en diger fjord, om å få reise med ei hurtigrute dit æ en gang skulle....."

1. Nå har jeg fulgt med deg gjennom Lofoten og sett på alle de fine bildene og lest så øyet blir stort og vått.. Virkelig vakkert er det, og god reklame for den enestående landsdelen vi bor i! Og lykke til med skolestarten!

2. Raftsundet er nydelig ei fin sommarnatt! Astrid

3. Hei! Dette er veldig bra lesning for en "søring" det forrige stedet du viste oss var mye koseligere!? Men vakkert og fantastisk natur er det til tross for turistfellene! Lofoten står høyt på lista over reisemål. Det er rart det er lettere å dra til usa enn i sitt eget land. Lykke til med skolestart! Det går helt sikkert veldig fint. Annek:-)

4. For eit flott innlegg om Svolvær !
    Kjekt med slike barndomsminner, og me har iallfall felles det med spikar i brustoppa ;)
    Ein fin by.
    Byen er spesiell for meg fordi sonen min og svigerdotter frå Gravdal, gifta seg der i 2005. Gifta seg i Lofotkatedralen, men all feiring med over hundre gjestar sørfrå gjekk føre seg i Svolvær.
    Gjestane snakkar om det enno :)

Ha ei fin veke på skulen !
    Klem frå Anne-Mari

5. SKjønner at vi skulle hatt med deg som reiseleder da vi var der for to år siden. Men neste gang får vi passe det til.

6. For et herlig innlegg. Jeg fryser på ryggen av de vakre bildene og dragningen tilbake til Lofoten blir ikke mindre etter å ha sett dette :D Neste år er planen.... Men jeg skal heller ikke opp på Møysalen. Så derfra på 71 gr Nord og det var fantastisk, men ikke for meg ;) Er været bra er det flott å nyte den på avstand også. Takk for at jeg fikk være med på turen.

7. Så mange flotte bilder, et flott sted. Skjønner at jeg har mye å se i dette langstrakte landet vårt. Troe jeg må satse på Nord-Norge neste sommer....

8. Flotte bilder. Godt å ha slike barndomsminner. Jeg har mine fra sommrene i Finnmark. Sørøya. Og artig var det å ta hurtigruta og lokalbåten. Syns nesten jeg kjenner lukta av båtene når jeg tenker på det.
    Ha en riktig fin uke.
    Klem fra Fiksemalla.

9. Nå er det ei stund siden jeg har vært innom bloggen din. Har kosa meg med alle flotte bilder og guiding gjennom Svolvær. Er jo nordlenning selv, om enn ikke ute i havgapet. Har opplevd Lofoten i nydelig vær og vet hvor flott det kan være.

Tusen takk for mange fine innlegg. :-))

10. Nydelige godværsbilda fra vakre SVOLVÆR.
    Takk for titten:)

11. Vakre bilder fra Svolvær !!!
    Var der under VM i skreifiske ifjord og kunne virkelig tenke meg entur dit på sommeren også. Kjempekoselig blogg du har !!! Masse hilsen fra AnneKa

12. Takk for at du tok meg med på en mimretur til Lofoten.
    Jeg har vært der mange ganger, men går aldri lei.

Ha en fin kveld.

13. Svolvær!
    Du glemte noe vesentlig, og det er at hvis man skal ha fine sko så har de det beste utvalget nettopp i Svolvær. Først når man har vært innom alle stedene de selger sko, kan man virkelig nyte de storslåtte omgivelsene.

1. Sko? Den ene på Amfi, den andre, Sko og garn har brent opp! De har flere skobutikker på Sortland!

14. Tusen takk for at du tok meg med il Svolvær, der har jeg aldri vært. Har faktisk ikke vært noe sted i Lofoten.....

15. Så vakre bilder.
    Er nesten slik at vi er med deg på tur rundt i Svolvær.
    Tror vi må vende nesen nordover, noen ledige feriedager.
    Så et videoopptak i sommer,da hurtigruta kommer inn i Svolvær havn i høy flo.
    Det var en enorm opplevelse på film,og da kan man tenke seg i virkeligheten.
    Sikkert mye havrafting utenfor Svolvær,for de som liker spenning også--

Vi i Norge kan være stolt over landet,og naturen vår:-)

Ha en flott helg:-)

16. Så koselig innlegg og strofe fra den nydeligste sangen til slutt. Jeg har vært i Svolvær en gang, men det var på vinteren og snødde så kraftig at vi ikke så noen verdens ting :) Frister veldig å dra tilbake når jeg ser de fine bildene dine!

17. Takk for hilsen og varme tanker på bloggen min. Du er velkommen tilbake, nå har jeg også fått lagt inn det jeg har laget de siste ukene. Jeg har kosa meg stort med å titte i bloggen din. Du har så mange fine bilder, det er vakkert. Har veldig lyst til å dra nordover en gang. Koselig med barndomsminner sammen med bildene.

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!