tirsdag 16. mars 2010

FRA SKREI TEL TØRRFESK

Når man ikke har noe å blogge om, må man finne noe å blogge om. Eventyrkommunen er også en fiskerikommune, og det finnes mange tradisjonsbærere i denne primærnæringen. Jeg legger ikke skjul på at jeg kommer fra en fiskarbondefamilie. Min oldefar (trønderen) var fisker på egen båt. Det var også min farfar. Prosessen fra Lofotskrei til tørrfisk kjenner jeg dessverre ikke, jeg har vært "bydame" altfor lenge til å forstå hvordan ting foregår på bruket. Garn fatter jeg derimot interesse for, og dette er SPERRGARN. Sperrgarnet kjøpes ferdig har jeg latt meg fortelle, og gutta som sperrer fisken kan teknikken.
Her er far og sønn i full gang med å sperre og snurre på en søndag formiddag. Man spør ikke hvilken dag det er når et så viktig arbeid skal gjøres.
Her er neste forsyning med skrei som skal opp på bordet. Det er mye god og næringsrik mat på dette bildet. "En ekte lofottorsk jeg er, for jeg er født i Henningsvær..."
En liten pause må til, for når fisken er ferdig sperret skal den henges på hjell. Sist søndag gikk jeg tur på stranda sammen med kona til en av karene. Vi studerte fiskehersjene i detalj og tok mange flotte bilder.

Kjempegreier! Til sommeren kan vi kjøpe grillet tørrfisk på mange av restaurantene i distriktet. Det er dødsgodt og kan anbefales! Hvor denne tørrfisken tar veien, vites ikke. Kanskje den havner på bordet ute i verden et sted.

8 kommentarer:

  1. Vi kommer jo fra samme stamfar du og æ , Trøndern . Han var min farfar . fiskerbondefamilien som æ er stolt av !
    Bodde jo på hovedgården og er blitt opplært i alt det derre . Vet det meste om skreien og hvordan den skal smake . Derimot har æ enda ikke prøvd grilla tørrfisk , det er et ønske som skal oppfyles til sommeren , håper æ .
    Flotte bilda du har tatt Gudrun , du er flink til det og til det meste annet også !

    SvarSlett
  2. Fisk på hjell er et flott skue!
    Får ikke dreisen på tørrfisksmaken (søring...), men skrei, rogn, bacon og mandelpotet kan jeg spise i mengder!

    SvarSlett
  3. Grillet tørrfisk er en skikkelig delikatesse!!!
    Har spist det på restautant her i Tromsø.
    De som ikke har smakt det, vet ikke hva de går glipp av.

    Ha en trivelig dag:)

    SvarSlett
  4. Flotte bilder du har tatt her! Bilder fra vår primærnæring. Vi har fisk hengende til tørk på loftsbalkongen. Over helga skal den tas inn, da er den ferdigbokna. Vi skjærer den i passe stykker og fryser den. Noe gir vi bort, spesielt til søster mi og mannen; de er galen etter fesk!

    SvarSlett
  5. Flotte bilder du har tatt. Nå fikk jeg virkelig lyst på fersk torsk, lever og rogn. Det er ikke akkurat hverdagskost her på sørlandet. Tørrfisk har jeg også vokst opp med, men det er ikke førstevalget mitt.
    Har også hørt at tørrfisksuppe skal være så godt. Håper jeg kan få smakt det en gang.
    Grilla tørfisk, har ikke smakt det heller. Hm...tror jeg må bestille det neste gang vi er nordover på besøk.
    Takk for tipset. Ønsker deg ei fin uke.

    SvarSlett
  6. Tusen takk for titten, det var kjempe flotte bilder. Litt av en natur du har. Jeg ønsker deg en riktig fin påske, alltid så hyggelig å komme innom bloggen din. Klem :0)

    SvarSlett
  7. hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

    SvarSlett
  8. Det ligger en pokal - award til deg på bloggen min, jeg setter stor pris på å blogge med deg.
    Klem fra meg.

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!