fredag 9. april 2010

FRA VINTER TIL VÅR

Geriljabroderi - eller hysteriske korssting begynte vi med på ungdomsskolen før påske. Prosjektet har vært belyst i Norge Rundt og i ukepressen. Frustrerte fruer syr ut sine frustrasjoner i månedlige treff (pms...). Frustrerte ungdommer finnes også, så dette prosjektet falt veldig i smak hos de unge. Det går en hårfin grense mellom hva vi skal tillate av ord og uttrykk i skolen og hva som slett ikke hører hjemme der. Dette er ei bygd der saftige ord og uttrykk har fått blomstre gjennom alle år, og bannskapen sitter temmelig løst hos enkelte. Joddski fra Bodø er populær blant ungdommene, noen av uttrykkene kommer fra deres sanger.
Påsken, den beste i manns minne, ble innledet med Bø Musikkforenings konsert i Bøhallen. Rein Aleksander, Elisabeth Andreassen, Øystein Ingvaldsen (i midten), Jardar Johansen og Skjalg Bjørstad var solister. En fantastisk konsert!!
Snøen har krøpet vekk fra vannkanten. Flere påskedager ble tilbrakt på Nordahlstranda, det er godt å rusle i strandkanten, plukke noen skjell, ta noen bilder og bare kose seg i sitt eget tempo.
Det går an å gå tørrskodd til Svinøya når det er fjære sjø. Men man skal jo tilbake...
En dag ville de kjempedigre elgene hilse på. Da var det helt greit å være inne og bivåne det hele fra vinduet.
Nordahlstranda har blitt et populært hytte- og boområde. Dette fjøset ligger ved Roligheten, der Knut Hamsun bodde da han var lensmannsbetjent her. Grete og Asbjørn skal bygge fjøset om til hytte. Jeg gleder meg veldig til å få privatfrisøren min tilbake til bygda, om enn bare i helgene.
Dette er også en hytte som har moderne og tøff arkitektur og trivelige eiere. Jeg gleder meg til å se hvordan der er inne.
Tjelden med røde føtter og rødt nebb har kommet tilbake, de flørter rundt om på steinene og flyr i formasjon utover havet. Jeg har dessverre ingen telelinse...
Stranda er et eldorado for unger, spennende skjell og steiner blir med hjem, blir vasket og tatt vare på.

Noen skumle skyer virker skremmende der de ligger og truer over Lofotveggen. Det var rent forbigående. Været var strålende gjennom hele påska. Mens JEG er allergisk mot fridager. Jeg hadde ikke før fått fri, før jeg fikk feber og skikkelig influensa! Det ser ut som om jeg skal få beholde den, hoster, nyser og har bihulebetennelse. Æsj!!

6 kommentarer:

  1. Det er bare de perfekte lærerne som blir syke på sine fridager!
    Flotte hysteriske korssting!

    SvarSlett
  2. De hysteriske korssting er supre. Spennende å se så fine bilder fra din landsdel.
    Ha ei fin helg og "bli bra igjænn:-))

    SvarSlett
  3. Takk og pris at du er tilbake i bloggverden igjen! ;-) Jeg begynte nesten å lure på om du var helt inntørka.
    Trasig at du har vært sjuk i ferien. Hvem av oss "perfekte" lærere (jfr Stubbetufsa) har ikke opplevd det ...? Det blir lett sånn når man tøyer og tøyer strikken.
    Fine bilder du har tatt, og fin tekst!
    Ha ei god og frisk helg!

    SvarSlett
  4. Så fantastisk hærlig!
    Du fikk ungsommen te å broder, å dæm kjæm te å husk dæ for resten av livet, tru mæ :-)

    SvarSlett
  5. Som medielærer har jeg ondt for å svelge de broderiene, det er dette med å velge riktig medie for budskapet... men helt klart at ungdommene liker det!

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!