lørdag 9. mai 2009

DE 4 ROSER


Dette er nordnorsk idyll på sitt aller beste. Det er grytidlig torsdag morgen og jeg eier bil nr. 1 i det som etter hvert skal bli en fergekø. På denne siden heter det Flesnes. På den andre siden heter det Refsnes, og jeg lærer aldri hva som er hva, eller hvor som er hvor. Jeg har lært at ferga går halve timer fra "vår" side og hele timer fra den andre siden. Jeg har etter hvert lært at det lønner seg å være ute i god tid. Derfor tar jeg alltid fergeveien når jeg skal "dit" og kjører rundt når jeg skal hjem. Der er så mange butikker som frister og så mange venner å besøke i den byen jeg skal til, og som jeg aldri har lyst til å forlate. Jeg har nok lagt igjen noen av røttene i den byen. -Spred eder, sa jeg til røttene mine, og de så gjorde.

Flesnes heter det på vår side. Nå har jeg tatt bilde av skiltet, så nå kan det hende at jeg kommer til å huske det.

Den unge mannen var med, for han skulle på sesjon. Han ble målt til 184 cm, så han er ikke minst lenger, men størst, noe de 13 og 16 år eldre brødrene slett ikke liker. Selv fryder han seg ved at han ble størst av alle, og ca. like stor som morfar.

Jeg har obligatorisk fremmøte på De 4 roser hver gang jeg er i denne byen. Jeg drar ikke hjem før jeg har fått av meg "kaffe-latte-sprengen". Vi får til og med mønster i latten. Alt det gode på fatet er seranoskinke, mozarellaost, tomater, basilikum, oliven, hjemmebakt brød og smør. Deilig! Jeg går selvsagt ikke alene på De 4 roser. Her kommer en VELDIG god venninne, og hun skippet så gjerne treningen for å lunsje med meg.

3 kommentarer:

  1. Du høres ut som om du har funnet din rytme! Og skal man slappe av, så skal man kunne møte venninner og gå på kafe, og shoppe! (Norsk ord for det? Jakte?)

    SvarSlett
  2. Hei! Så hyggelig med kommentar i bloggen min!
    Huff så leit det må ha vært det med brannen...
    Ja jeg husker at du nevnte at du ville sende fingerbøl. Hadde igrunn glemt det, men når du nevner det... Men jeg skjønner jo godt at du ikke har hatt tid til å tenke på slikt med brannen og alt...
    Jeg har meldt meg på som følger av bloggen din. Har titta litt rundt, og synes det er en koselig blogg.
    Jeg er begeistret for lappeteknikk jeg og, det er bare det at jeg aldri har lært det.... Har pusla litt på egenhånd, men alt blir jo ikke like bra. Hekling er nok mer min "greie", men jeg har jo liggende haugvis med stoffer, for jeg går fortsatt med planer om å prøve meg litt mer med symaskin og lapper...

    SvarSlett
  3. Nydelige bilder!
    Håper du snart kommer inn i huset ditt igjen1 Er stadig innom hos deg, triveligste bloggen jeg vet - og jeg har også røtter i den byen - på en måte... Har en bror der jeg!

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!