søndag 14. desember 2014

TREDJE ADVENTSSØNDAGEN

 Det gjelder å få et spark bak. Det var det jeg fikk nå nettopp, da selveste Quiltefia etterlyste blogginnlegg. Dette er visst innlegg nr. to denne måneden, og det er ikke mye å skryte av. Det betyr at jeg har vært opptatt med andre ting, det får være måte på hvor mye jeg skal skryte av sju - ti slag, lefsebaking og sånne trivielle ting som hører jula til. Ettersom jeg har avsluttet kjøkkentjenesten så langt, så kan jeg jo vise hva jeg ellers styrer og steller med. I dag har jeg vært skikkelig lat. Syrommet har vært avlagt et kort besøk. Så er det søndagsåpne butikker i "vårres kommune", som ordføreren sier. Han driver også den lokale bokhandelen der man i tillegg til bøker også kan kjøpe kopper og kar, glasstøy, pynt, lamper, leker, papirvarer, sko, støvletter, nisser, ENGLER, spekepølser, småkaker, ost, laks, ørret, boergeit, fenalår, hjemmelaget gele, heimsmør, gomme, saup, råmelk, boknafisk og mye annet. Der har jeg vært, og der fikk jeg som vanlig kaffe. Ja, de selger også nybrent BØKAFFE. Det er ikke den ting de ikke har...

I dag har jeg også dekorert lys, og det har jeg aldri gjort før. Jeg måtte derfor til youtube for å finne ut hvordan jeg skulle gjøre det. Varmepistol er tingen, trodde jeg, men det var et søl, og det ble slett ikke vellykket heller. Derfor prøvde jeg metode nr. to, og det jeg trengte dertil var et stearinlys (kjøpt på Nille), et tent telys, en serviett, en saks og en gammel skje. Jeg klippet ut motivet (som om jeg liker engler?), brukte kun det ytterste laget, la motivet på stearinlyset, varmet skjeen over telyset og strøk over motivet til det smeltet inn i stearinlyset. Det var enkelt, det ble fint, og jeg hadde full kontroll hele veien. Glem varmepistolen!!
 Jeg bestilte lerkekvister på den lokale blomsterbutikken, og heldig som jeg var, fant jeg en med kongler. Jeg har pyntet den med en lyslenke til 69 kroner. Litt fint ble det, men irriterende med ledningen som henger ned på siden av vasen.
 Julekortsnoren hang fra taket og ned i en hel uke før det kom et eneste julekort, men nå strømmer det på. Det røde kortet er hjemmelaget. Det er en peanøtt med skall, og rundt peanøtten har Lydia tegnet et reinsdyrhorn. Bare å komme på det... Her er det kort fra Calgary og fra Donnegal i Irland og bilder av barn i familien.

Poden, den yngste, har flyttet hjemmefra, og for første gang på 39 år har jeg ikke laget adventskalender til gutta boys. På det meste pakket jeg 72 adventspakker i året. Bonusjenta skal være hos oss i jula, så årets pakker er til henne. Spent nå, Hannah?

4 kommentarer:

  1. Så flott de lysene ble. Jeg har prøvd meg på lys dekorering men da limte jeg på noen bilder. Det var nesten som den tatoveringa jeg husker fra Donald bladene, da jeg var barn. Jeg lurer på hvordan englene oppfører seg etterhvert som lyset brenner - det er jo papir.....
    I dag har jeg rydda og vasket på syrommet, etter at jeg hadde sydd ferdig flere luer til "kunde" :) Nå skal de t forbli ryddig til utpå nyåret, tror jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jada, jeg har ryddet av sengen som står der ferdig oppredd med sengeteppe og det hele, i tilfelle det kommer et menneske på overnatting. Jeg må nok rydde mer der inne, men foreløpig er det jo så artig å sy. Jeg tror jeg venter en dag eller to med å vaske der inne, akkurat som om jeg ikke kommer til å sy i jula.....

      Slett
  2. Hei! Så bra at du hev deg rundt å la ut et innlegg!! Fine lys!! Jeg lurer på om man kan bruke decopagelim også!? Eller gammeldags skolelim. Fint med kvistene med lys. Jeg har vrihassel i Hagen som jeg klipper av å bruker. Rakfisk er kanskje et østlandsfenomen? Ja det er veldig godt, med det rette tilbehøret!! Ha en fortsatt fin førjul!! Klem fra Anne Kari :-)

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!