fredag 23. september 2011

"DET SKA BO FOLK I HUSAN, HUSAN E FOR FOLK


... folk treng hus, og hus treng folk i aill si tid", synger Kari, Ola og Lars Bremnes. Dette er mine oldeforeldres, Larsine og Martin Bjugn, hus på Vinje i Bø. Her vokste min farfar Peder opp som den eldste av 13 søsken. Bildet er malt av hans søster Aasta, hun som bakte verdens beste grove rundstykker med hjemmelaget syltaflesk på, som hun serverte oss i Fjæresmuget i Bergen nesten hver gang vi stakk innom der i studietiden. Huset er revet, men uthuset står der fortsatt som et sybol på levd liv i denne storfamilien.

Bildet skal få stå som symbol på den roen jeg føler nå når det endelig er fredag. Vi har hatt "mannefall" på jobb, og jeg har hatt dobbel klasse i mange timer denne uka. Elevene skal ha all ros for at de har vært flinke og fleksible. I dag er det idrettsdag, og jeg skal være på kjøkkenet. Det blir pølser med brød til alle, saft til de unge og kaffe til de voksne. Det er en deilig dag i nord.
Bildet har jeg lånt av min tremenning, Sverre M. B. Dohmen

2 kommentarer:

  1. Ja hvis du har en gammel spiral etc. kan du bare sende det til meg, så skal jeg lage en skasse til deg og plasere den/det i...Godklem Ebba.<3

    SvarSlett
  2. Vi har det utrolig fint i nord for tiden;-) Flott sommer og vakker høst! Det er mannefall over en lav sko for tiden, men bank i bordet, vi er friske;-)Ha ei flott helg, klem

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!