torsdag 11. november 2010

M.K. HAVLEIK



Jeg er litt opptatt av røtter og av det som mest av alt har gitt levebrød til mange i vår kommune. Min bestefar Peder eide denne fiskebåten "M.K. HAVLEIK" nr. 5 av Bø, eller "storfemma" som båten på folkemunne ble kalt. Min onkel Leif, han med lørdagsgrøten, overtok båten og drev med fiske til han ble pensjonist. På syttitallet fikk han bygget ny båt på Rognan i Saltdal. Den nye båten fikk samme navn som den forrige. Etter hvert ble båten solgt ut av kommunen, og dessverre brant den for noen år siden og sank uti Vesterålsfjorden. Dette bildet er tatt på femti-tallet, og da var både min bestefar og min onkel ombord. Jeg fant bildet på nettet og vet ikke hvem fotografen er.

2 kommentarer:

  1. Det ser ut som de var godt lasta. Det var nok et godt sjøvær.
    Koselig innlegg!

    SvarSlett
  2. Jeg syns det er fint at man kan skrive ned historiske fakta om allerede svunnen tid for etterslekta!
    Kunne tenkt meg det, jeg også, men jeg må prioritere!
    Lykke til med flere historier!

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!