mandag 10. august 2015

STRIKKEPINNER


Jeg har sortert strikkepinner! Nå er de pent lagt i Toppits poser med Doppel-Zip-Verschluss, med oppskrift på pakken på tysk og svensk om hvordan den skal lukkes. Det er vannvittig sykt hvor mange strikkepinner jeg har, for hvor mange er det egentlig man trenger? Her er det pinner i alle størrelser og lengder, fra 2 til 15 og fra 30 til 80 cm lengde, flere av hver, faktisk. Kun en pose er tom, den med størrelse 6,5. Hvorfor det, mon tro? Jeg begynte vel å strikke som tiåring, men jeg fikk ikke lov til å "øne opp garn", så da ble det ikke artig heller. Det tok først av da jeg var rundt 21. Da gikk jeg på Fauske på skole, og der fikk vi lov til å strikke i skoletimene. Det ble flere gensere og vottepar til hele slekta det året. Neste høst kom jeg til Trondheim til Jens Hoff, du store min for en garnbutikk! Jeg tør ikke tenke på hvor stor del av lønna på NTH som gikk til garn.
Her er det pinner av mange merker og kvaliteter, Aero, Prym, Sandnes, Pt og Novi. Novi "leder" som dere ser, og det har sin forklaring. Det ble lagt ned en del butikker på seksti- og syttitallet, og da var mine foreldre til stede, min far som auksjonarius og min mor var den som bød! Det hendte faktisk at han bød opp varene for å få en bedre pris, derfor skjedde det at diverse varer havnet hjemme hos oss, deriblant garn og strikkepinner av merket Novi. Jeg har ikke tall på hvor mange nøster orange og mosegrønn Tripleks som havnet i kjelleren her og hvor mange kofter/jakker jeg fikk i de fargene, men jeg kan love, der er mer igjen!!
Det er ikke så rent lite historie i disse pakkene med pinner, og det har foregått en utvikling både når det gjelder pris og kvalitet. Den billigste pinnen, Novi De Luxe 70 cm nr. 2 kostet kr 3.30, mens den dyreste, Pt Design 80 cm nr. 3 kostet 48 kroner, men så er den særdeles behagelig å strikke med ifølge reklamen på posen.
Det er ikke rart at man stadig vekk kommer hjem med nye pinner, for hva står det å lese på Novi (De Luxe er tatt bort) 40 cm nr. 4? "Det er lurt å kjøpe pinner samtidig som du kjøper garn og oppskrift. Man har så lett for å tro at man har pinner hjemme, men så viser det seg at de hverken (VERKEN!!) har riktig tykkelse eller lengde. Det lønner seg også å ha en nokså komplett samling pinner og heklenåler, i tilfelle strikkefastheten i oppskriften ikke passer for din måte å strikke på (...)." 
Ja, hva skal man si, det er første gangen jeg leser på baksiden av en strikkepinnepose, men jeg tenker selv, og da tenker jeg hva i huleste jeg skal med 15 strikkepinner størrelse 3,5 (ulik lengde, men dog...). Jeg har arvet, men jeg har også kjøpt, og nå er de sortert!


10 kommentarer:

  1. Jeg kjenner meg veldig igjen!! Det skjer akkurat det du sier, men kjøper med riktige pinner for sikkerhets skyld........ Ta vare på alle sammen. Eller kast de som er i dårlig kvalitet. Nå har du jo så fint system!! Morsomt innlegg!! Anne Kari :-)

    SvarSlett
  2. Du er klar over at det nå er valgfritt å skrive hverken eller verken..? Æ har alltid skrevet "verken", lærte det av lærer Paulsen på folkeskolen, og har i alle år irritert meg over at journalister i aviser og ukeblad skrev "hverken"..., ja også i bøker oppdaget jeg det.. Men det har jo vært "verken" i rettskriving siden jeg ble født, i 1959. På en måte ble det JEG som fremstod som "uvitende" når jeg skrev "verken", siden "alle andre" skrev det (feil) med h.. Nå er det valgfritt (siden 2005, hvis jeg husker riktig). Jeg fremstår vel fremdeles som uvitende, men klarer ikke å legge til den h-en... Greit nok at "verk" er noe vondt, men hv.- er for meg spørreord, og jeg uttaler ikke h-en i "(h)verken eller".. så jeg fortsetter som jeg har lært.. ;) :) Skriver verken-eller! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er klar over det, ja, men det hjelper ikke. Vi sier ikke kverken, men kem, ka, kor, koffør. Det forklarer hele saken, Så jeg endrer aldri på det, og ikke på holdningen heller. Så da er vi enige...

      Slett
  3. Har det ellers omtrent på samme viset mht pinner... 14 stk rundpinner i tykkelse 2,5, i div lengder, f.eks... I div metall, og tre/bambus. Etterhvert også frikantpinner.. Oversikten min er ikke helt oppdatert... Så har jeg en egen eske for fem-pinner.. forskjellig lengde, runde i metall, bambuspinner og firkantpinner... Utrolig at man med så mange av samme tykkelse, stadig vekk "mangler" akkurat den man trenger... ;) :(

    SvarSlett
  4. Eg og har laga meg eit slikt system. Men fordi eg ikkje strikka på nesten 20 år, er alla pinnane mine relativt nye. Eg synest Pt sine er absolutt best.

    SvarSlett
  5. Oi, skikkelig dårlig samvittighet der jeg, mine ligger hulter til bulter i en kjeksboks...

    SvarSlett
  6. Jeg har gitt bort alle metallstrikkepinnene mine. Tok nesten alt med på jobb til de som ville ha, og det siste som dro ut av huset var min eneste rundpinne på 120 cm. Nå strikker jeg bare med bambuspinner, for det er det eneste jeg ikke får eksem på hendene av. Trodde det var ullgarnet jeg reagerte negativt på, så jeg ble veldig glad da jeg skjønte at det var strikkepinnene :-) Med årene er jeg blitt flinkere til å ta vare på strikkepinnene, og nå vet jeg sånn noenlunde hvilke tykkelser og lengder jeg har ;-)

    SvarSlett
  7. Eg har prøvd å sotere, ha i poser osv, men vips så er dei igjen fordelte rundt i strikketøyposer....
    Det må vel og bety at eg har fleire ting på gang på same tid... :D

    Ha ein fin dag

    SvarSlett
  8. Du tuller? Man trenger jo mange strikkepinner, for som regel har man flere prosjekt på gang.. En i bilen, en i håndveska, en til møter, en til Tv kveld og ikke minst en til syklubb! Se der har jeg allerede brukt 5 pinner i samme størrelse...! Men spørsmålet er heller: hvor er de når jeg trenger dem? Til tross for idiotsikkert system... Klem

    SvarSlett
  9. lurt --- eg har også ein heil masse av disse pinnane som vi bare må ha ;)

    koselig blogg du har - monikasmil

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg og bilder!